بازنمایی چالش های ایمان به کلیسا

بازنمایی چالش‌های ایمان به کلیسا در فیلم‌های سینمایی

فیلم اولین فال (The First Omen)، محصول ۲۰۲۴ و به کارگردانی آرکاشا استیونسون، ششمین قسمت از مجموعه فیلم‌های فال شوم یا همان طالع نحس است. این فیلم به‌عنوان پیش‌درآمدی برای فیلم اصلی Omen (۱۹۷۶) ساخته شده و داستان ریشه‌های تولد دامیان، فرزند #شیطان و محور اصلی مجموعه را روایت می‌کند. فیلم در فضای رمِ ۱۹۷۱، در دوران اعتراضات سیاسی و بحران‌های اجتماعی و مذهبی جریان دارد.

شخصیت اصلی داستان، مارگارت داینو، یک زن جوان آمریکایی است که به‌عنوان یک راهبه تازه‌کار به یتیم‌خانه‌ای کاتولیک در رم فرستاده می‌شود. در این یتیم‌خانه، او با دختر یتیمی به نام کارلیتا آشنا می‌شود که از دیگر کودکان متمایز است و رازهایی تاریک در مورد او وجود دارد. مارگارت متوجه توطئه‌ای از سوی گروهی از کشیشان و راهبه‌ها می‌شود که قصد دارند با تولد ضدمسیح یا همان دجال، مردم را خسته و ترسان کرده و آن‌ها را به بازگشت به کلیسا و ایمان وادار کنند.

بسیاری از فیلم‌هایی که به موضوع کلیسا، کشیشان و راهبه‌ها می‌پردازند، اگرچه اغلب تخیلی هستند، یک وجه مشترک دارند: چالش کلیسا با کاهش ایمان به کلیسا، به‌ویژه در دوران مدرن که سکولاریسم و علم‌گرایی پررنگ‌تر شده است.

این مضمون نه‌تنها در اولین فال، بلکه در آثار دیگری مانند «پاپ جوان» (The Young Pope) نیز تکرار شده است. این آثار علاه‌بر نمایش «تلاش نهاد کلیسا برای بازگرداندان مرجعیت و اقتدار خود» معمولاً به دو موضوع محوری می‌پردازند:

۱. تقابل ایمان و شک: کاراکترهای اصلی اغلب میان ایمان قلبی و شک در باورهای کلیسایی خود گیر می‌افتند، که این تقابل، نماد بحران‌های اعتقادی در دوران مدرن است.

۲. استفاده از ترس به‌عنوان ابزار کنترل: کلیسا در این داستان‌ها، مستقیم یا غیرمستقیم، از مفاهیم ترسناک (شیطان، ضد مسیح و…) برای حفظ نفوذ خود بر جامعه استفاده می‌کند.

 

  • سید ابوالقاسم ظریف

لینک کوتاه این صفحه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *