زرتشت و باستان گرایی – سلام و احترام 🌿 من درباره پستی که در مورد اسفندیار و زرتشتی‌گری منتشر کرده بودید، تحقیق کردم و خواستم نکاتی رو خدمت‌تون منتقل کنم، چون برخی از مواردش به‌نظر می‌رسه دقیق یا مستند نباشند:

ادامه سوال: 

۱. ماجرای اسفندیار و رستم در شاهنامه ارتباط مستقیمی با “پذیرش دین زرتشتی” نداره؛ بحث بیشتر اطاعت از فرمان شاه گشتاسپ هست. توی متن شاهنامه، اسفندیار قصد داره رستم رو به بند بکشه، اما نه به‌خاطر مسائل اعتقادی، بلکه به‌خاطر اختلافات سیاسی و دستورات درباری. ۲. اوستا یک متن دینیه، نه حماسی؛ نبودن نام رستم در اون به معنی حذف عمدی نیست، بلکه به این دلیله که رستم یک قهرمان حماسیه، نه پیامبر یا شخصیت دینی. ۳. زرتشت در گاتها (اصلی‌ترین بخش اوستا که بهش منسوب هست) هرگز نگفته کسی که دینش رو نپذیره باید کشته بشه. برعکس، مدام دعوت به تفکر، آزادی انتخاب و گفت‌وگو می‌کنه. ۴. این‌که گفته شده دین زرتشتی با شمشیر گسترش پیدا کرده، با شواهد تاریخی هم‌خوانی نداره. مثلاً کوروش کبیر نه‌تنها دین رو تحمیل نکرد، بلکه آزادی دینی رو برای اقوام تحت فرمان خودش تضمین کرد (مثل منشور حقوق بشرش). ۵. درباره اسلام هم طبیعتاً بخش زیادی از مردم ایران به‌مرور مسلمان شدن، ولی این فرآیند همیشه “داوطلبانه” نبود؛ بعضی مناطق با جنگ و فشار مسلمان شدن و بعضی با پذیرش فرهنگی. به‌نظر می‌رسه بهتر باشه این مسائل تاریخی رو با استناد به منابع بررسی کنیم تا خدای‌نکرده سوءتفاهم یا القای نادرستی پیش نیاد 🙏

 

 

پاسخ:

 

سلام علیکم عرض ادب و احترام

۱- حکیم ابوالقاسم فردوسی در شاهنامه می‌گوید که زرتشت ادعای پیامبری نمود. پس از گذشت ایام، کی‌گشتاسب به او ایمان آورد. مدتی بعد، زرتشت، کی‌گشتاسپ را تحریک می‌کند که پیمان صلح با تورانیان را زیر پا بگذارد. کی‌گشتاسپ نیز تحت تأثیر تعالیم زرتشت پیمان‌شکنی نمود. این امر سبب بروز جنگ‌هایی بین دو ملت شد که در آن ایرانیان بر تورانیان پیروز شدند. در آن نبرد، اسفندیار (نخستین مبلغ زرتشتیگری) بسیاری از غیرزرتشتیان را – به جرم نپذیرفتن دین زرتشتی – قتل عام کرد.
فردوسی در شاهنامه به نقل از اسفندیار می‌گوید:
شنو کارهایى که من کــــرده‌‏ام ز گردنکشـان ســر بر آورده‌‏ام‏
نخستین کمر بستم از بهر دیـن تهى کردم از بت‌پرسـتان زمین‏
کس از جنگ جویان گیتى ندید که از کشتگان خاک شد ناپدید
اسفندیار می گوید به خاطر گسترش آیین زرتشتی، چنان بت‌پرستان را قتل‌عام کردم و به قدری انسان‌ها را کشتم و خون آدمیان را بر زمین ریختم که زمین از اجساد انسان‌ها پر شد و سطح زمین ناپدید گردید!
در ادامه اسفندیار می‌گوید :
هرآنکس که برگشت از راه دین بکشتم بمیدان توران و چیــن
یعنی هر کسی که از پذیرش دین (آیین زرتشتی) سر باز زد را کشتم! حکیم فردوسی در شاهنامه می‌گوید که اسفندیار پس از تاختن به سرزمین ترکان و قتل عام مردم آن سرزمین علاوه بر غارت کردن گنجینه‌های ارجاسب، دو گروه کنیز هم به همراه خود به بلخ ‌آورد و علاوه بر این، خواهران و دختران و مادر ارجاسب را به غنیمت گرفت.
منبع: شاهنامه، فصل «ستایش کردن اسفندیار نژاد خویش را» و «فرستادن گشتاسپ اسفندیار را به همه کشور و کیش به (بهترین) گرفتن ایشان از او»
شاهنامه، فصل «بازگشتن اسفندیار نزد گشتاسپ»

۲- در اوستا که در عصر ساسانی نوشته شده از خیلی شخصیت های حماسی ایران نام برده میشه اما نامی از رستم ها و کوروش ها نیست که هر کدام توضیح خودش رو داره

 

۳- گات ها معتبر هست به نظر شما؟ به فرض ثابت شود که اولاً زرتشت پیامبرى الهى بوده و ثانیاً آنچه در اوستاى کنونى وجود دارد عیناً همان مطالبى است که از زرتشت به یادگار مانده:در نهایت مخاطبان را با دینى ناقص مواجه مى ‏کند که حدود سه چهارم آن از دست رفته است. لاجرم پیامبر دیگرى لازم است که نیازهاى دینى از دست رفته را جبران و خلاء موجود را پر نماید.

 

۴- زرتشت از همان ابتدای رسالتش از شیوۀ تهدید و ارعاب استفاده کرد. برای نمونه به یکی از تورانیان به نام اوروایتادنگ urwaitadeng وعده داد که «اگر به من ایمان آوری، قدرتت بیشتر می‌گردد و اگر نپذیری، سزاوار مرگ خواهد شد». بنابر دینکرد هفتم، این شخص دین زرتشتی را نپذیرفت و به همین دلیل به عقوبت گرفتار شد! و بنابر همین کتاب، و همچنین بنابر گزارش جیهانی به روایت شهرستانی، شخصی به نام ویدویشت waedwoisht هم به خاطر نپذیرفتن دین زرتشتی، به همان شیوه‌ای که زرتشت او را تهدید کرده بود، کشته شد. منبع:آموزگار، ژاله و تفضّلی، احمد (۱۳۸۶)، اسطوره زندگی زردشت، تهران: نشر چشمه. ص ۹۷-۹۹، ۴۱-۴۳، ۱۸۶
در اوستا، وندیداد، فرگرد ۱۶، بند ۱۶ آمده است که اهورامزدا به زرتشت گفت: «همه مردان بدکار و شریر که دیو دروج (یک دیو اهریمنی) در جسم آنان حلول کرده، دادرس و داور را به هیچ شمارند. کسانی که دادرس و داور را به هیچ شمارند مردان بی‌قانون و بی‌آیین هستند. مردان بی‌قانون همه ناپاک و ملعون هستند. مردان ناپاک و ملعون همه سزاوار مرگ می‌باشند. منبع: دارمستتر، جیمز (۱۳۸۴)، وندیداد، ترجمه موسی جوان، تهران: نشر دنیای کتاب ، تهران. ص ۲۴۱.
علاوه بر اینکه زرتشت، مخالفین خود را سزاوار مرگ می‌دانست (و برای جانشان ارزشی قائلی نبود)، علاقه بسیاری به انتقام‌گیری داشت، برای مثال وقتی او به دربار گشتاسپ شاه رفت، عده ای علیه او توطئه کردند،‌ لذا به درخواست زرتشت، گشتاسپ دستور داد تا توطئه‌گران را زنده بر دار (اعدام) کردند. منبع: آموزگار، ژاله و تفضّلی، احمد (۱۳۸۶)، اسطوره زندگی زردشت، تهران: نشر چشمه ۱۳۸۶: ۱۷۵
همچنین در عصر زندگی زرتشت، در جنگ خیون‌ها (جنگی که با تحریک زرتشت آغاز شد)، صدها هزار نفر از مردم غیرزرتشتی قتل‌عام شدند. منبع:اوستا ، ترجمه دکتر ج. دوستخواه ، انتشارات مروارید ، تهران ، چاپ شانزدهم ۱۳۹۱ ، ج ۱ ص ۳۵۰ – ۳۵۱

اما کوروش زرتشتی نبود طبق منشور کوروش او بت مردوک که بتی به شکل گوساله بود را عبادت و ستایش میکرد بیش از ده جای این استوانه ستایش مردوک امده است. ادعاتون در مورد کوروش رو هم قبلا در مطالبی مفصل نقد کردیم.

۵- ایرانیان از ظلم و جور و ستم موبدان زرتشتی و پادشاهان ساسانی به تنگ آمده بودند.
خسرو پرویز در زمان پادشاهی خود آنقدر ظلم می کند، تا اینکه شیروی پسر خسرو پروز پدرش را بعد از آنی که به قتل می رساند علیه او ادعا نامه ای صادر می کند و در آن علت کشتن پدر را توضیح می دهد، علت ها را چنین بیان می کند:
1-مالیات های سنگین ۲-تقسیم کردن مردم ایران به ۴ دسته: الف: موبدان ب: ارتیشتاران (جنگیان) ج: دبیران (مستخدمین ادارات) د: برزیگران (توده مردم)
3- افراد از طبقات پائین نمی توانستند به طبقات بالا بروند. ۴- درس خواندن مخصوص طبقات بالا بود. ۵- ثروت اندوزی. ۶- حداقل ۱۰۰۰ زن در حرمسرا داشت. ۷- و … منبع: ایران در زمان ساسانیان، کریستین سن، مسیحی و محقق دانمارکی
پیروزشاه بلسارا از اندیشمندان زرتشتی ساکن هندوستان در کتاب «ایران و اهمیت آن در ترقی و تمدن بشر» می‌گوید که ایرانیان در راه پذیرش اسلام، مشکلی نداشتند. بلکه از سر اختیار و از روی منطق مسلمان شدند. روابط پیامبر و خاندان ایشان با ایرانیان نیز رابطه‌ای خوب و از روی علاقه و دوستی بود. این کتاب در سال ۱۳۱۴ خورشیدی (در زمان رضاشاه) در بمبئی هندوستان به چاپ رسید. اندیشمندان و مورخین بزرگ جهانی و ایران‌شناسان نامدار همگی بر این عقیده‌اند که اسلام آوردن ایرانیان غالباً از روی اختیارو منطق بود. نه از ترس شمشیر. منبع: پیروزشاه بلسارا، ایران و اهمیت آن در ترقی و تمدن بشر. بمبئی: انجمن ایران لیگ، ۱۹۳۶، ص ۱۴۴-۱۴۵.

به‌نظر می‌رسه بهتر باشه این مسائل تاریخی رو با استناد به منابع بررسی و مطالعه کنید تا خدای‌نکرده سوءتفاهم یا القای نادرستی پیش نیاد 🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین سئوالات و شبهات

با عرض سلام و خسته نباشید موضوعی که مدتی هست که ذهن منو درگیر کرده وجود برده‌داری در دین اسلام هستش همونطور که خودتون هم استحضار دارید در آیات متعددی از قرآن ، مجاز بودن این کار بهش اشاره شده و حتی احکامش هم توضیح داده شده برای مثال آیات 30 و 31 سوره نور - ایات 3 ، 25 ، 36 ، 92 سوره نساء - آیه 177 سوره بقره - آیه 70 سوره نحل - و ایات 50 و 52 سوره احزابو همین طور احادیث متعددی که شاید بیان کردن همه انها روز ها زمان ببرهو همینطور که می‌دونین اسلام کتاب قرآن را آخرین کتاب از طرف خدا می‌دونه و میگه که مطالب اون تا ابد قابل استفاده و درست هستند و طبق دستورات اون باید عمل کرد و همچنین دستورات خدا در اون به صورت واضح بیان شده نمیشه گفت در حالی که عین متن قرآن داره یک چیزو میگه منظور اون چیز دیگری هست ممکنه تفاسیر سطح بالاتری وجود داشته باشه ولی خود متنو نمی‌شه انکار کرد وگرنه تمام دستورات دین می‌تونن انکار بشنو همچنین طبق اصل حجیت فعل معصوم ، هر کاری که توسط معصومین انجام بشه درست و حلال است و تمام معصومین از پیامبر (ص) تا امام حسن عسکری (ع) غلام و کنیز داشته اندتمام موارد بالا که خلاصه‌شونو من گفتم شبهات بسیار زیادی رو درست می‌کنندو خب خود وجود برده داری اشکالات اخلاقی زیادی وجود داره و عقل و منطق اصلاً حکم نمی‌کنه که این کار درستی باشه یکی از این اشکالات اخلاقی که اینجا می‌خوام بهش اشاره کنم اینه که اگه رابطه جنسی با یک خانم آزاد بدون رضایت وی صورت بگیره گناه بزرگی هست و حتی ممکنه باعث اعدام فرد گناهکار هم بشه ولی اگه اون فرد برده باشه دیگه این بار گناه محسوب نمی‌شه یا به صورت مکرر دیده شده که در دین اسلام و همچنین حتی شیعه زمانی که پدر و مادر یک کودک هردو برده باشند فرزند اون‌ها که تازه و بدون هیچ گناهی به دنیا آمده اون هم برده بوده استهمچنین این کار نوعی بی‌عدالتی محسوب میشه گاهی افرادی که مستقیماً با اسلام جنگی نداشتند هم به عنوان برده گرفته میشن مثل همسران کسانی که با مسلمانان جنگیدنند آزاد بودن و اختیار داشتن که از حقوق طبیعی انسان‌هاست اینکه یک نفر این حقوق از دست بده ظلم هست و داره این دو نعمت الهی ازش سلب میشه یا به شدت محدود میکنه به جای اینکه تقوای و ایمان فرد در نظر گرفته بشه حتی اگر اسلام به خوش رفتاری با آنها اشاره کرده باشه و یا حتی گاهی اوقات توصیه هم به آزاد کردن اون‌ها کرده باشه هیچ وقت این کارو حرام اعلام نکرده و خواسته و ناخواسته طبیعتاً فسادهای خیلی شدیدی در جامعه شکل می‌گیرهو خود ائمه که به عنوان الگوی تمام مردم تا روز قیامت شناخته می‌شن این کار انجام دادندر تحقیق‌های خودم پاسخ‌های زیادی رو شنیدم و دیدم ولی هیچ کدوم مرا قانع نکرده که با دلیل تعدادی از اونا ها رو میگم اولین پاسخ حذف تدریجی این موضوع و واقع‌گرایی درباره وضعیت اون زمان جامعه هستش خوب مشکل اصلی اینجاست که دستورات قرآن جاودانه هستند و مخصوص یک زمان خاصی نیستند مگر اینکه خود قرآن بگه این زمان خاص بگه ، برده‌داری در قرآن به زمان خاصی محدود نشده پس طبق نظر قرآن تا ابد مجازه خب این خودش این پاسخ کاملا رد میکنه همینطور فعل ائمه هم همین شرایطو داره آنها به عنوان الگوی مردم خودشون باید به عنوان اولین نفرها این کار انجام نمی‌دادند و به مرور زمان اونو ز بین می‌بردن از طرف دیگه اسلام در عمل هیچ وقت همچین کاری انجام نداد و نتونست تا مدت‌ها حتی بعد امامت امام زمان (عج) برده داری حذف کنهپاسخ دیگه ‌میتونه این باشه که اسلام با برده‌ها خیلی خوب رفتار کرده و باعث پرورش اونا شده ولی خب اینجا هم مشکل منطقی و عقلانی سلب دو نعمت مهم الهی رو داریم همچنین در خیلی از موارد هیچ حق قانونی برای نه گفتن جود نداشته برای برده‌ها مثل رابطه جنسی که اشاره شد همچنین هیچ ضمانتی برای جلوگیری از سوء استفاده وجود نداشته و اینکه بخواهیم جلوی سو استفاده رو بگیریم در عمل محال هست این کار اسلام خیلی بهتر از بقیه بوده ولی باز هم راه درست به نظر نمیاد پرورش واقعی و حقیقی باید با اختیار و آزادی انتقال پیدا کنه و صرف آموزش تعالیم به دیگران دلیل موجهی برای بدیل کردن اون‌ها به برده نیست پس این جواب هم ین کارو موجه نمی‌کن پاسخ دیگه اینه که در زمان حاضر به دلیل غیبت امام زمان (عج) این احکام منتفی هستنداینکه این کار به دلیل عدم حضور ایشان فعلا منتفی باشه درست است و مشکلی ندارد ولی این خود صورت مسئله را پاک میکند و به خود سوال جواب نمیدهدپاسخ دیگر می‌تونه تفاوت های زیاد جامعه فعلی با آن زمان باشه چ این تصمیم مقتضی آن زمان بودهماهیت این پاسخ همان پاسخ اول یعنی حذف تدریجی هست و خب مشکل هم همان است و پاسخ دقیق و منطقی نمیباشدباتوجه به تمام این مسائل درخواست دارم پاسخ خودتون برای من ارسال کنید و بفرمایید که از نظر علما شیعه چه توجیهی برای این وجود دارد شاید این موضوع در برابر زیبایی های دیگر اسلام کم اهمیت جلوه کند ولی در صورت وجود این مشکل الهی بودن دین زیر سوال خواهد رفت با توجه به اهمیت بسیار زیاد این موضوع برای من پیشاپیش از ارسال جواب دقیق تشکر میکنم
با سلامبنده به علت اینکه برخی از دوستانم تفکرات انجمنی دارند در معرض یکسری شبهات قرار گرفتم از طرفی خودم در مسائل عقیدتی پیشینه و دست پری ندارم پس به این نتیجه رسیدم که نیاز به تحقیق و مطالعه بیشتری در این مباحث دارم.طبق مطالعه‌ای که از کتاب ولی فقیه علامه مصباح داشتم اصل اینکه در عصر غیبت باید از فقیه جامع الشرایطی تبعیت کرد طبق توقیع شریف و عقل به نظرم غیرقابل انکار اومدولی اینکه این تبعیت باید حتما در قالب یک حکومت اسلامی باشه؟ برام ابهامه.تنها جوابی که به ذهنم متبادر میشه اینه که همون فقیه که مردم ازش تبعیت میکنن مثل مرحوم امام تشخیص بده که باید حکومت تشکیل بشه. که در این صورت هم برام این سوال پیش میاد که چه شرایط خاصی در زمان انقلاب چنین اقتضایی کرده؟ درحالیکه بسیاری دیگه از علمای بزرگ تاریخ شیعه این شرایطو نداشتن و تشکیل حکومت ندادن؟از طرفی منطقا نمیبایست ائمه و دین قبل از آغاز عصر غیبت کبری راهکاری مشخصی برای زیستن در این عصر داده باشند؟! برای مثال من درمورد «تقیه» شنیدم و با وجود جنگ های پیاپی بین جبهه مقاومت و استکبار در لبنان، سوریه، یمن و ایران و شهادت بسیاری از شیعیان بیشتر برام محل شبهه قرار میگیره که آیا قیام به صلاح بود؟ چرا مثل مرحوم کلینی بنا رو به سکوت نذاریم و بجاش به حفظ و ترویج عقاید شیعه در میان مردم بپردازیم؟متشکر میشم اگر در راستای شبهاتی که گفتم راهنماییم کنید و سرنخ‌ها و منابعی (چه کتاب، چه رسانه، چه دوره یا کلاس) بهم بدین تا بتونم با مطالعه و تحقیق دانسته هام رو کامل و عقایدم رو متسحکم کنم.
پیامبر اعظم و طلاق زینب؛ حقیقت «تخفی فی نفسک»
می‌گفتید پرچم توسط رهبری به دست امام‌زمان می‌رسد، اما شهیدش کردند!

آخرین مطالب علمی

آخرین اخبار

پستی پیدا نشد

تولیدات چند رسانه ای