امام زمان چگونه با شمشیر در مقابل سلاح‌های پیشرفته آخرالزمان مقابله می‌کند؟

تحلیل شبهه:

در بسیاری از روایات، آمده است که حضرت مهدی(عج) با «شمشیر» قیام می‌کند؛ و در ظاهر، هیچ نامی از ابزارهای مدرن جنگی برده نشده است. این‌جا، پرسشی پیش می‌آید: آیا با شمشیرِ آهنی می‌توان مقابل موشک، پهپاد، تانک و سلاح‌های هسته‌ای ایستاد؟

 

پاسخ مختصر:

🔹 تعبیر «شمشیر»، به‌جای آن‌که دلالت بر ابزار خاص داشته باشد، نماد قیام، قدرت و مبارزه است.

🔹 ممکن است در آینده، به‌دلایل مختلف، سلاح‌های مدرن از کار بیفتند و بشر به ابزارهای ساده‌تر بازگردد.

🔹 حضرت، نه با سلاح‌های کشتار جمعی، بلکه با ابزار عادلانه، دقیق و انسانی مبارزه خواهد کرد.

🔹 اصلی‌ترین قدرت حضرت، الهی، معنوی و فوق‌عادی است؛ نه صرفاً نظامی.

🔹 بنابراین، پرسش درباره مقابله‌ی شمشیر با موشک، برآمده از یک نگاه سطحی به روایات است، نه فهم ژرف از نقش و قدرت امام مهدی(عج).

 

پاسخ تفصیلی:

برای پاسخ به این شبهه، باید نخست تبیین کرد که منظور از «شمشیر» در این روایات چیست؟

۱. «شمشیر»، کنایه از قیام و جنگ است؛ نه ابزار خاص نظامی؛

منظور از شمشیر، قیام مسلحانه است و گفتن «شمشیر» کنایه از جنگ و مبارزه است و سلاح خاصی مد نظر نیست؛ بنابراین در هر زمان ظهور کند، با ابزار آن زمان جنگ خواهد کرد! در بسیاری از متون اسلامی و ادبیات عربی، «شمشیر» نماد قدرت، جنگ و قاطعیت است، نه الزاماً یک شیء آهنی. همان‌گونه که امروزه وقتی می‌گوییم «فلانی اسلحه برداشت»، منظورمان نوع خاصی از سلاح نیست، بلکه اشاره به اصل درگیری دارد. بنابراین، در عصر ظهور نیز، ابزار جنگ متناسب با زمان خواهد بود؛ چه تفنگ و هواپیما باشد، چه جنگ سایبری یا ابزارهای دیگر.

۲. بازگشت بشر به سلاح‌های ابتدایی به‌دلیل نابودی فناوری؛

منظور شمشیر معمولی است؛ زیرا قبل از ظهور، تمام سلاح‌های پیشرفته در اثر جنگ‌های فراوان تمام می‌شود و چیزی جز سنگ و چوب و شمشیر نمی‌ماند. یا در سایه پیشرفت عقل بشر، خود انسان‌ها سلاح‌ها را نابود می‌کنند و چیزی جز سلاح سرد باقی نمی‌ماند. این دیدگاه، بر پایه برخی روایات و تحلیل‌های تمدنی، این احتمال را مطرح می‌کند که پیش از ظهور، جنگ‌های جهانی و فروپاشی نظام‌های صنعتی باعث نابودی تکنولوژی نظامی می‌شود. در نتیجه، جهان به شرایط پیشامدرن بازمی‌گردد و انسان ناچار به استفاده از ابزارهای ساده‌تر می‌شود.

در بسیاری از سناریوهای آینده‌پژوهانه نیز به امکان نابودی زیرساخت‌های انرژی و تکنولوژی بر اثر جنگ‌های جهانی یا بحران‌های زیست‌محیطی اشاره شده است.

۳. شمشیر به‌عنوان نماد عدالت و پرهیز از کشتار جمعی؛

منظور، شمشیر معمولی است؛ یعنی خود حضرت شمشیر پیامبر یا امیرالمؤمنین (صلوات الله علیهما) را دارد. لذا از سلاح‌های کشتار جمعی که همه را با هم از بین می‌برد و نظامی و غیرنظامی نمی‌شناسد، استفاده نمی‌کند و این خود، نشان عدالت ایشان است.

این نکته، وجهی مهم و انسانی از حکومت مهدوی را نشان می‌دهد:

عدالت در ابزار جنگ. حضرت نه‌تنها در هدف، بلکه در روش نیز عدالت‌محور است. سلاح‌های کشتار جمعی، جان بی‌گناهان را نیز می‌گیرند و برخلاف مبنای اسلامی «قتال»، میان دشمن و غیر دشمن تمایزی قائل نیستند.

بنابراین، پرهیز حضرت از این ابزارها، نشانه‌ی اخلاق و عقلانیت در جنگ است.

۴. قدرت معنوی و الهی امام عصر(عج)؛

اما اینکه چگونه می‌توان با شمشیر در مقابل سلاح‌های پیشرفته مبارزه کرد، باید گفت: با معجزه است؛ یعنی قدرت اصلی حضرت، قدرتی معنوی و فوق‌طبیعی است. چنان‌که در روایات آمده، هرجا حضرت حرکت کند، پیش از ایشان، ترس بر آن‌جا مستولی می‌شود و کسی جرأت کاری نمی‌یابد.

در واقع، قدرت حضرت صرفاً در تجهیزات نظامی خلاصه نمی‌شود. روایات، از نوعی قدرت الهی سخن می‌گویند که دل‌ها را پیشاپیش تسخیر می‌کند.

این همان چیزی است که می‌توان آن را رهبری کاریزماتیک الهی نامید؛ رهبری‌ای که پیش از جنگ، دل‌ها را فتح می‌کند.

۵. از کار افتادن طبیعی سلاح‌های مدرن؛

یا به‌طور طبیعی است؛ یعنی با آن‌که سلاح‌ها وجود دارد، ولی به‌کارگیری آن‌ها به سوخت نفت و بنزین احتیاج دارد و در آن زمان، این سوخت‌ها از دسترس بشر خارج می‌شود. بنابراین اساساً حضرت به سلاح‌های مدرن احتیاجی نخواهد داشت.

در کنار سناریوهای جنگی، احتمال اختلال یا نابودی شبکه‌های انرژی، داده و فناوری نیز محتمل است. حتی امروزه نیز آسیب‌پذیری تکنولوژی به‌ویژه در جنگ‌های سایبری به‌عنوان یکی از نقاط ضعف اصلی نظام‌های پیشرفته مطرح است. در چنین شرایطی، کارایی جنگ‌افزارهای پیشرفته عملاً از بین می‌رود.

یک پاسخ

  1. منظور خود شمشیره و این خودش معجزه است که با وجود پیشرفته ترین سلاح ها شمشیر ونیزه کار میکنه و همین در دل کفار ترس میندازه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین سئوالات و شبهات

با عرض سلام و خسته نباشید موضوعی که مدتی هست که ذهن منو درگیر کرده وجود برده‌داری در دین اسلام هستش همونطور که خودتون هم استحضار دارید در آیات متعددی از قرآن ، مجاز بودن این کار بهش اشاره شده و حتی احکامش هم توضیح داده شده برای مثال آیات 30 و 31 سوره نور - ایات 3 ، 25 ، 36 ، 92 سوره نساء - آیه 177 سوره بقره - آیه 70 سوره نحل - و ایات 50 و 52 سوره احزابو همین طور احادیث متعددی که شاید بیان کردن همه انها روز ها زمان ببرهو همینطور که می‌دونین اسلام کتاب قرآن را آخرین کتاب از طرف خدا می‌دونه و میگه که مطالب اون تا ابد قابل استفاده و درست هستند و طبق دستورات اون باید عمل کرد و همچنین دستورات خدا در اون به صورت واضح بیان شده نمیشه گفت در حالی که عین متن قرآن داره یک چیزو میگه منظور اون چیز دیگری هست ممکنه تفاسیر سطح بالاتری وجود داشته باشه ولی خود متنو نمی‌شه انکار کرد وگرنه تمام دستورات دین می‌تونن انکار بشنو همچنین طبق اصل حجیت فعل معصوم ، هر کاری که توسط معصومین انجام بشه درست و حلال است و تمام معصومین از پیامبر (ص) تا امام حسن عسکری (ع) غلام و کنیز داشته اندتمام موارد بالا که خلاصه‌شونو من گفتم شبهات بسیار زیادی رو درست می‌کنندو خب خود وجود برده داری اشکالات اخلاقی زیادی وجود داره و عقل و منطق اصلاً حکم نمی‌کنه که این کار درستی باشه یکی از این اشکالات اخلاقی که اینجا می‌خوام بهش اشاره کنم اینه که اگه رابطه جنسی با یک خانم آزاد بدون رضایت وی صورت بگیره گناه بزرگی هست و حتی ممکنه باعث اعدام فرد گناهکار هم بشه ولی اگه اون فرد برده باشه دیگه این بار گناه محسوب نمی‌شه یا به صورت مکرر دیده شده که در دین اسلام و همچنین حتی شیعه زمانی که پدر و مادر یک کودک هردو برده باشند فرزند اون‌ها که تازه و بدون هیچ گناهی به دنیا آمده اون هم برده بوده استهمچنین این کار نوعی بی‌عدالتی محسوب میشه گاهی افرادی که مستقیماً با اسلام جنگی نداشتند هم به عنوان برده گرفته میشن مثل همسران کسانی که با مسلمانان جنگیدنند آزاد بودن و اختیار داشتن که از حقوق طبیعی انسان‌هاست اینکه یک نفر این حقوق از دست بده ظلم هست و داره این دو نعمت الهی ازش سلب میشه یا به شدت محدود میکنه به جای اینکه تقوای و ایمان فرد در نظر گرفته بشه حتی اگر اسلام به خوش رفتاری با آنها اشاره کرده باشه و یا حتی گاهی اوقات توصیه هم به آزاد کردن اون‌ها کرده باشه هیچ وقت این کارو حرام اعلام نکرده و خواسته و ناخواسته طبیعتاً فسادهای خیلی شدیدی در جامعه شکل می‌گیرهو خود ائمه که به عنوان الگوی تمام مردم تا روز قیامت شناخته می‌شن این کار انجام دادندر تحقیق‌های خودم پاسخ‌های زیادی رو شنیدم و دیدم ولی هیچ کدوم مرا قانع نکرده که با دلیل تعدادی از اونا ها رو میگم اولین پاسخ حذف تدریجی این موضوع و واقع‌گرایی درباره وضعیت اون زمان جامعه هستش خوب مشکل اصلی اینجاست که دستورات قرآن جاودانه هستند و مخصوص یک زمان خاصی نیستند مگر اینکه خود قرآن بگه این زمان خاص بگه ، برده‌داری در قرآن به زمان خاصی محدود نشده پس طبق نظر قرآن تا ابد مجازه خب این خودش این پاسخ کاملا رد میکنه همینطور فعل ائمه هم همین شرایطو داره آنها به عنوان الگوی مردم خودشون باید به عنوان اولین نفرها این کار انجام نمی‌دادند و به مرور زمان اونو ز بین می‌بردن از طرف دیگه اسلام در عمل هیچ وقت همچین کاری انجام نداد و نتونست تا مدت‌ها حتی بعد امامت امام زمان (عج) برده داری حذف کنهپاسخ دیگه ‌میتونه این باشه که اسلام با برده‌ها خیلی خوب رفتار کرده و باعث پرورش اونا شده ولی خب اینجا هم مشکل منطقی و عقلانی سلب دو نعمت مهم الهی رو داریم همچنین در خیلی از موارد هیچ حق قانونی برای نه گفتن جود نداشته برای برده‌ها مثل رابطه جنسی که اشاره شد همچنین هیچ ضمانتی برای جلوگیری از سوء استفاده وجود نداشته و اینکه بخواهیم جلوی سو استفاده رو بگیریم در عمل محال هست این کار اسلام خیلی بهتر از بقیه بوده ولی باز هم راه درست به نظر نمیاد پرورش واقعی و حقیقی باید با اختیار و آزادی انتقال پیدا کنه و صرف آموزش تعالیم به دیگران دلیل موجهی برای بدیل کردن اون‌ها به برده نیست پس این جواب هم ین کارو موجه نمی‌کن پاسخ دیگه اینه که در زمان حاضر به دلیل غیبت امام زمان (عج) این احکام منتفی هستنداینکه این کار به دلیل عدم حضور ایشان فعلا منتفی باشه درست است و مشکلی ندارد ولی این خود صورت مسئله را پاک میکند و به خود سوال جواب نمیدهدپاسخ دیگر می‌تونه تفاوت های زیاد جامعه فعلی با آن زمان باشه چ این تصمیم مقتضی آن زمان بودهماهیت این پاسخ همان پاسخ اول یعنی حذف تدریجی هست و خب مشکل هم همان است و پاسخ دقیق و منطقی نمیباشدباتوجه به تمام این مسائل درخواست دارم پاسخ خودتون برای من ارسال کنید و بفرمایید که از نظر علما شیعه چه توجیهی برای این وجود دارد شاید این موضوع در برابر زیبایی های دیگر اسلام کم اهمیت جلوه کند ولی در صورت وجود این مشکل الهی بودن دین زیر سوال خواهد رفت با توجه به اهمیت بسیار زیاد این موضوع برای من پیشاپیش از ارسال جواب دقیق تشکر میکنم
با سلامبنده به علت اینکه برخی از دوستانم تفکرات انجمنی دارند در معرض یکسری شبهات قرار گرفتم از طرفی خودم در مسائل عقیدتی پیشینه و دست پری ندارم پس به این نتیجه رسیدم که نیاز به تحقیق و مطالعه بیشتری در این مباحث دارم.طبق مطالعه‌ای که از کتاب ولی فقیه علامه مصباح داشتم اصل اینکه در عصر غیبت باید از فقیه جامع الشرایطی تبعیت کرد طبق توقیع شریف و عقل به نظرم غیرقابل انکار اومدولی اینکه این تبعیت باید حتما در قالب یک حکومت اسلامی باشه؟ برام ابهامه.تنها جوابی که به ذهنم متبادر میشه اینه که همون فقیه که مردم ازش تبعیت میکنن مثل مرحوم امام تشخیص بده که باید حکومت تشکیل بشه. که در این صورت هم برام این سوال پیش میاد که چه شرایط خاصی در زمان انقلاب چنین اقتضایی کرده؟ درحالیکه بسیاری دیگه از علمای بزرگ تاریخ شیعه این شرایطو نداشتن و تشکیل حکومت ندادن؟از طرفی منطقا نمیبایست ائمه و دین قبل از آغاز عصر غیبت کبری راهکاری مشخصی برای زیستن در این عصر داده باشند؟! برای مثال من درمورد «تقیه» شنیدم و با وجود جنگ های پیاپی بین جبهه مقاومت و استکبار در لبنان، سوریه، یمن و ایران و شهادت بسیاری از شیعیان بیشتر برام محل شبهه قرار میگیره که آیا قیام به صلاح بود؟ چرا مثل مرحوم کلینی بنا رو به سکوت نذاریم و بجاش به حفظ و ترویج عقاید شیعه در میان مردم بپردازیم؟متشکر میشم اگر در راستای شبهاتی که گفتم راهنماییم کنید و سرنخ‌ها و منابعی (چه کتاب، چه رسانه، چه دوره یا کلاس) بهم بدین تا بتونم با مطالعه و تحقیق دانسته هام رو کامل و عقایدم رو متسحکم کنم.
پیامبر اعظم و طلاق زینب؛ حقیقت «تخفی فی نفسک»
می‌گفتید پرچم توسط رهبری به دست امام‌زمان می‌رسد، اما شهیدش کردند!

آخرین مطالب علمی

آخرین اخبار

پستی پیدا نشد

تولیدات چند رسانه ای