نمی‌توان از امام حسین(ع) الگو گرفت؛ تناقض تفکر انجمن حجتیه با زیارت اربعین

کتاب “رمز عاشورا،درس بندگی از سیرت حسینی(علیه السلام)” از جمله آثار متعدّد آقای بنی‌هاشمی است که توسّط انتشارات منیر به چاپ می‌رسد. در بخش‌های مختلف این کتاب، که به دست یکی از اساتید فعلی انجمن قلم خورده، الگوگیری از نهضت حسینی به واسطه معصوم بودن حضرت و احتمال اشتباه ما، غلط دانسته شده است! به عنوان نمونه در فصلی با عنوان “تکلیف امام مانند ما نیست”، بعد از این که ضرب‌المثل ️”کار پاکان را قیاس از خود مگیر” طرح شده، در انتها  ی فصل اینگونه نتیجه‌گیری می‌شود:

«ما نمی توانیم مدّعی شویم فهمیده‌ایم که چرا امام حسین(علیه السلام) با یزید بیعت نکرده یا چرا به سمت مکّه و بعد به سمت کوفه و عراق حرکت نموده‌اند؟ این چراها برای ما، با علم عادی بشری، دلیلی نهایی ندارد. و از واقعیّت دور است که تحت عنوان “الگو و اسوه بودن امام و لزوم درس گرفتن از ایشان”، دستور العمل هایی کلّی استخراج کنیم. آن گاه یکی از آن مطالب کلّی را گرفته و مثلاً بگوییم اگر دیدیم به معروف عمل نمی شود، یا به منکر عمل می شود، وظیفه ماست که چنین و چنان کنیم.»

کتاب‌ رمز عاشورا درس بندگی از سیرت حسینی(ع)، دکتر سیّد محمّد بنی هاشمی، مرکز فرهنگی انتشاراتی منیر، ص133

 

این در حالی است که در زیارت اربعین میخوانیم:

«… و َبَذَلَ مُهْجَتَهُ فيكَ، لِيَسْتَنْقِذَ عِبادَكَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَيْرَةِ الضَّلالَةِ،

…و جانش را در راه تو بذل كرد، تا بندگانت را از جهالت و سرگردانی گمراهی برهاند»

 

به راستی اگر قرار باشد بندگان نتوانند بفهمند که چرا حضرت با یزید بیعت نکرده و چرا این مسیر را انتخاب و طی نموده اند، چگونه می توانند صراط مستقیم را تشخیص داده و با گام نهادن در این مسیر، از جهالت ‌و گمراهی نجات یابند!؟

 

وقتی پس از قرن ها دلیل این کار برای ما که قائل به عصمت امام هستیم، روشن نباشد، چگونه می توان از مردم آن زمان که به عصمت امام معتقد نبودند توقع داشت که فلسفه و دلیل این حرکت را درک نموده و حضرت را یاری میکردند!؟

زیر سئوال بردن الگوگیری از اهل بیت(علیهم السّلام) به واسطه معصوم بودنشان، تبعات انحراف اعتقادی فراوانی در پی داشته و سئوالات متعدّدی ایجاد می‌کند. راستی، چرا صاحبان این طرز تفکّر، در مواقعی که به نفعشان است، کار پاکان را قیاس از خود گرفته و به آن استناد می‌کنند!؟ مثلاً اگر قائلند که در قیام علیه ظلم نمی‌توان از امام حسین(علیه السّلام) الگو گرفت، پس در تقیّه نیز نباید از امام صادق(علیه السّلام) الگو بگیرند.