رواداری و مسئولیت‌زدایی از معتادان در انجمن NA

رواداری و مسئولیت‌زدایی از معتادان در انجمن NA

یکی از موضوعات عجیبی که در کتب انجمن به صورت مکرر آمده، رواداری و تساهل درباره وابسته شدن معتادان به مواد مخدر و به تعبیر دیگر رفع مسئولیت معتادان در برابر اعتیاد است. از منظر انجمن NA، اولا اعتیاد یک بیماری است و ثانیادفرد معتاد مسئول این بیماری یعنی اعتیاد خود نیست. چنانکه در صفحات  15، 21 و 91 کتاب پایه یا همان کتاب آبی که به واقع اصلی ترین اثر انجمن NA  به شمار می رود، به صراحت آمده است:

«ما مسئول بیماری خود نیستیم»

اما چرا از نظر NA فرد معتاد مسئول بیماری و اعتیاد خود نیست؟

آیا کسی فرد معتاد را مجبور کرده تا به‌حدی مواد مصرف کند تا بدان وابسته شود و بدان اعتیاد یابد؟!

حتی اگر اعتیاد به غلط صرفا یک بیماری تلقی شود نیز باید پرسید آیا مصرف مداوم مواد مخدر و اعتیاد همچون ویرویس سرماخوردگی است که در فضای پیرامونِ فرد پخش شده و او را مبتلا کرده است؟! یا اینکه افراد با میل، آگاهی و اختیار خود و بدون اجبار یک عاملِ بیرونی دست به مصرف مداوم یا مکرر مواد مخدر زده اند و به تدریج نسبت به آن نوعی وابستگی پیدا کرده اند که از آن به اعتیاد تعبیر می شود.

قطعا در مورد افراد معتاد و گرفتاری آنها در دام اعتیاد ماجرا از این قرار است که بارها و بارها در طول زندگی خود با میل و آگاهی خود چنین عمل زشت، حرام، خانمان سوز و جامعه براندازی را مرتکب شده و بدان وابستگی معتادانه پیدا کرده اند. پس این لاطائلات و یاوه سرایی هایی که معتاد را مسئول اعتیاد خود نمی داند از چه رو و بر مبنای چه دلیلی است؟!

جستجوی آثار پرشمار انجمن های دوازده قدمی NA و AA حاکی از سکوتی عجیب در برابر این پرسش است به گونه ای که دست مخاطبان را برای پیگیری و دریافت پاسخی در این باره، خالی می گذارد. در حقیقت آثار انجمن هیچ مطلب درخور و مرتبطی با این پرسش و دلیل یا علت سلب مسئولیت از معتاد ارائه نکرده اند!!!

آخرین مطالب علمی

آخرین اخبار

تولیدات چند رسانه ای