Search
Close this search box.

قانون جذب؛ از نگاه اومانیستی تا تأویل گرایی کتب مقدس

یازدهمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی بررسی فرق و جریان‌های انحرافی از سوی موسسه حق پژوهی با موضوع «قانون جذب و قرآن» با شرکت 100 نفر از فعالان فرهنگی در بستر فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه حق پژوهی، حجت الاسلام رسول حسن زاده، عضو شورای فرق و اديان حوزه علميه در نشست مجازی بررسی قانون جذب و قرآن که شامگاه 18 فروردین ماه برگزار شد، اظهار کرد: تناسب این دو به قدری در فضای مجازی دیده شده است که به راحتی ذهن ما با آن ارتباطی برقرار کرده که بله، ایده‌ای به نام قانون جذب و قرآن به راستی وجود دارد، این خطا و این تطبیق می تواند بسیاری از زیرساخت‌های دینداری و باورهای الهیاتی ما را دچار خدشه و آسیب کند.

وی با بیان اینکه عصر امروز که واپسین مراحل خود را طی می‌کند و پس از آن وارد عصر جدیدی به نام عصر آکواریوس می‌شویم افزود: جنبش عصر جدید تاکید دارد که انسان می‌تواند مبتنی بر قدرت و نیروی درونی نقش‌آفرین باشد، قدرتی که ریشه در عرفان‌های سنتی چون عرفان هندویی دارد؛ آن‌ها نیروی کندالینی را مطرح کردند که انسان با فعال‌کردن آن می‌تواند به قدرت دست یابد؛ در سنن مسیحی هم این مسئله «معنویت به مثابه قدرت است» نیز مطرح شد و بخشی هم مبتنی بر شفقت و مهربانی است.

ایده‌ای وارداتی و شرک آلود

حجت الاسلام حسن زاده تصریح کرد: قانون جذب یک ایده شرک آلود غربی از سوی جنبش عصرجدید است که وارد کشور ما شده و متأسفانه با پوشش قرآن و روایات افراد را فریب می دهند و به نام قانون جذب دوره برگزار و ادعا می‌کنند که با قانون جذب می‌توانید به همه خواسته‌های خود بدون استثنا دست پیدا کنید.

 

وی با اشاره به اینکه مهمترین ادعای قانون جذب این است که جهان یک کل بهم پیوسته و شبکه شعور است که انسان می‌تواند با تغییر در خود، جهان پیرامونش را نیز تغییر دهد، اظهار کرد: این ادعا مبتنی بر یک الهیات است یعنی قانون جذب صرفا یک تکنیک برای موفقیت نیست بلکه عاملی برای تغییر در هستی است. بر اساس این قانون، ارتباط شعورمند و فعال بین ذرات هستی برقرار است و این شعور بهم پیوسته که گایا گفته می‌شود با ذهن انسان نیز مرتبط است و وقتی این ارتباط ایجاد شد می‌توان با یکسری تکنیک‌ها به خواسته خود رسید.

حجت الاسلام حسن زاده با بیان اینکه این ادعا در ادبیات الهی و توحیدی ما مسبوق به سابقه نبوده است و ما خدا را به عنوان خالق متعالی که جهان هستی را خلق کرده است و مشیت انسان‌ها و عالم هم به دست اوست، می‌شناسیم؛ نگاهی که امروزه جنبش عصرجدیدی‌ها و معنویت‌گرایان جدید مطرح می‌کنند خدا به عنوان یک وجود مستقل نیست و تبدیل به امور بهم پیوسته در کائنات تبدیل می‌شود که به آن انرژی برتر و یا شعور بهم پیوسته شناخته می‌شود.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه این ادعاها وقتی مطرح شد پشتوانه تایید مسیحیت را نداشت و می‌گفتند این یک راز در سنن کهن بوده که حالا کشف شده است و سنت راز ورزانه بوده است، خاطرنشان کرد: این دیدگاه بیشتر در فرقه‌های مخفی و در سنت‌های هرمسی یا کابالیستی و هندویی و بودایی مطرح بود ولی به تدریج وارد جوامع غربی هم شد و در دل سنت مسیحی هم ایده راز بیان شد.

حجت الاسلام حسن زاده عنوان کرد: فاینانس کوئن‌بی اولین کسی بود که درباره تاثیر قدرت ذهن بر سلامتی کتاب نوشت که بیماری سل را در خود درمان کرد، همچنین مارین اوی که بر اثر سانحه سقوط دچار آسیب در ستون فقرات شده بود، برای درمان خود به مطالعه کتاب مقدس پرداخت جنبش کریستین ساینس را ایجاد کرد و کتابی با عنوان «علم و سلامتی با کلیدی به کتاب مقدس» را نوشت.

وی تصریح کرد: اولین بار بود که این اتفاق رخ داد و کتاب مقدس وارد این داستان شد پس از آن مورد ارجاع قرار گرفت و افراد دیگری هم در مورد رمزگشایی کتاب مقدس در فهم قانون جذب کار کردند.

استاد حوزه علمیه با تأکید بر اینکه کتاب مقدس کتابی از جانب غیب است و قصد دارد حقیقت عالم را برای ما بازگو کند، از این جهت مهم است، خاطرنشان کرد: نگاه این‌ها به کتاب مقدس، نگاه رازگشایانه است و نه هدایتگرانه. این راز را عده‌ای از افراد موفق می‌دانستند و از آن بهره بردند؛ اینها گفتند کتاب مقدس هم راز است و ما قصد داریم رازگشایی کنیم و بفهمیم در جهان هستی چه خبر است.

نگاه اومانیستی قانون جذب

حجت الاسلام حسن زاده با اشاره به اینکه این افراد اصلا غیب را به رسمیت نمی‌شناسند، ادامه داد: به تدریج نگاه‌های فرقه‌ای وارد عرصه مسیحیت شد و ایده راز در غرب رونق گرفت و در آمریکا تبدیل به صنعت ۱۱ میلیارد دلاری شد و به مردم گفتند که با قدرت ذهن خود می‌توانید همه چیز را خلق کنید و به آن برسید.

وی با اشاره به تأکید نویسندگان این عرصه که به هر چیزی در ذهن فکر کنید شبیه آن در بیرون ایجاد می‌شود، عنوان کرد: به گفته خانم استرهیکس قانون جذب سه گام دارد؛ اول اینکه شما باید خواسته خود را تصویرسازی کنید و بخواهید؛ در گام دوم آن را رؤیاپردازی کنید و در این صورت عالم هستی با شما همراه خواهد شد بنابراین چندان نیازی به تلاش و کوشش نیست. در اینجا مربیان معنوی نقش‌آفرینی می‌کنند یعنی چون باورهای غلطی دارید و یا نمی‌توانید تصویرسازی درستی داشته باشید ما مربیان باید به شما کمک کنیم و مربیگری داشته باشیم؛ بر این اساس صنعت خودیاری ایجاد شد و دوره‌های چند میلیونی به فروش رسید.

حجت الاسلام حسن زاده با بیان اینکه ادعای قانون جذب این است که قدرت بیرونی که شما را به موفقیت می‌رساند، قدرت ذهن شماست نه خدا، اظهار کرد: می گویند باید باورهای قدیمی خود را دور ریخته و بدانید در تفکر جدید شما «خدا» هستید و این الوهیت جدید قرار است قانون جذب را ایجاد و مربیان به ما القاء کنند که انسان خودش در هستی همه کاره است به عبارتی انسان، خود خدا است.

استاد و پژوهشگر فرق و ادیان حوزه علمیه افزود: سیمونز در ادعاهای عجیب مطرح کرد این دیگر آخرالزمان است؛ هر جا شنیدید کسی قصد دارد با توضیحاتی از فیزیک عملکرد ذهن شما را توضیح دهد بلافاصله فرار کنید.

برخورد تأویل گرایانه با قرآن

وی با بیان اینکه برخی در داخل کشور قانون جذب را با قرآن مرتبط می‌کنند، اظهار کرد: بسیاری از افراد در کشور ما هم در حال کپی‌برداری از غرب در خصوص صنعت خودیاری، فروش بسته‌ و برگزاری دوره های آموزشی هستند تا از این طریق کسب و کار تجاری راه بیندازند.

حجت الاسلام حسن زاده با تأکید بر اینکه در ایران نسبت به دین حساسیت زیادی وجود دارد از این رو قانون جذب را به قرآن و دین مرتبط می‌سازند، ادامه داد: اگر این مباحث را به کابالا و سنت راز ورزانه مسیحی نسبت بدهند شاید با واکنش منفی مواجه شوند از این رو سراغ قرآن می‌روند و تأویلاتی را که در مورد کتاب مقدس رخ داد را بر قرآن تطبیق می‌کنند.

وی اولین ادعای این افراد، را شعورمندی کائنات عنوان کرد و افزود: براین اساس نگاه توحیدی باید تبدیل به نگاه شبکه شعور کیهانی شود و با استفاده از آیه «يُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ الْمَلِكِ الْقُدُّوسِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ» گفتند این تسبیح کائنات نشانه شعورمندی آن است، همچنین به به آیه «تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالْأَرْضُ وَمَنْ فِيهِنَّ ۚ وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَٰكِنْ لَا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ» استناد کردند و مدعی شدند که وقتی چاقو را به سمت گوجه فرنگی می‌برید تا نصف کنید همه سلول‌های آن شروع به ترس می‌کنند و می‌لرزند و یا تخم مرغ وقتی قرار است در ماهیتابه انداخته شود می‌ترسد ولی وقتی شما بسم الله یا الله بگویید سلول‌های آن آرام می‌شود.

عضو شورای فرق و اديان حوزه علميه ادامه داد: همچنین ادعا کردند با پیاده کردن این رمز قرآن به این نتیجه می‌رسیم که وقتی کلمات خشن، ناامیدکننده مثل «بدبخت هستم» و «شانس ندارم» را به کار ببریم چون تمامی سلول‌ها، شعور دارند آن را می‌پذیرند و به تدریج انسان با القای آن به بدبختی هم می‌رسد و برعکس.

حجت الاسلام حسن زاده تصریح کرد: مثبت اندیشی تأکید می‌کند نباید حزن داشته باشیم و یک شادی بی بهانه را مطرح می‌کنند ما در دین حزن هم داریم نسبت به بعضی چیزها، نسبت به ظلمی که می شود نسبت به گناهان خود باید ناراحت شد نمی شود بی تفاوت بود.

وی در پایان به نقل از یک دین پژوه که ما با یک الحاد نوین و بت پرستی نوین مطرح هستیم، متذکر شد: این افراد می گویند دعا همان قانون جذب است اما در دعا قرار است خودت را نبینی و خدا را ببینی یک موجود کاملا نیازمند در مقابل خدای بی نیاز ولی اینجا با عبارات تاکیدی بر خواسته فرد است.

در بخش دوم نشست که به پرسش و پاسخ اختصاص دارد، شرکت کنندگان سوالات خود را مطرح و حجت الاسلام حسن زاده به آنها پاسخ گفت.

 

لینک کوتاه این صفحه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *