جنس همیشه‌جور خرافه‌فروشان اینستاگرامی

پول به زندگی‌ات نمی‌آید؟ موانع مالی داری؟ این خواهر دلسوز ادعا می‌کند که با روش‌های به‌اصطلاح علمی و دینی، مشکلات مالی‌ات را حل می‌کند.

بازار خرافه‌فروشی در اینستاگرام روزبه‌روز پررونق‌تر می‌شود؛ فاطمه. ج. یکی از چهره‌های فعال این عرصه است.

در صفحه فاطمه. ج. از فنگ‌شویی و شاقول ابن‌سینا گرفته تا چاکرا، هالهٔ مغناطیسی، اتصال به فضای آکاشیک، کدهای جذب ثروت، تکنیک‌های جذب ثروت با ادویه‌جاتی مانند دارچین، به‌عنوان راهکارهایی به مخاطبان عرضه می‌شود.
فاطمه. ج. با ترکیب خرافات و ادعاهای بی‌اساس، مطالبی را به‌عنوان علم و آگاهی معرفی می‌کند و دلش هم می‌سوزد که مردم از این همه علم و دانش او بی‌اطلاع‌اند!

 

 

هر چیزی که مخاطب را جذب کند، حتی اگر ریشه و سابقه‌ای نداشته باشد، در این بازار به‌سرعت عرضه می‌شود؛ خرافه ۱۳ صفر هنوز فراموش نشده، برای اول ماه ربیع نسخه ارائه می‌شود.

این خرافه‌فروشان، با سوءاستفاده از نیازهای معنوی، روانی و اقتصادی مردم، راه‌های سریع، آسان و دم‌دستی را به آن‌ها برای رسیدن به خواسته‌هایشان پیشنهاد می‌دهند.

واقعیت این است که پشت این وعده‌ها، نه علم و نه دین؛ بلکه در اکثر موارد، سودجویی و کاسبی نهفته است. با وجود این، مسئولیت با ماست که فریب این تبلیغات زرق‌وبرق‌دار را نخوریم.

انتخاب‌های آگاهانه و مبتنی بر تحقیق و بررسی، از مؤثرترین راه‌ها در مقابله با این موج خرافات است. باید به یاد داشته باشیم که موفقیت و ثروت، از مسیر تلاش، آگاهی و تصمیم‌گیری‌های درست و توکل و کمک خداوند می‌گذرد، نه از طریق ادعاهای خرافی، پوچ و بی‌پایه.

گرچه تدوین برنامه کلان و راهبردی برای بی‌اثر کردن تلاش این سودجویان باید از مسئولان فرهنگی مطالبه شود؛ ولی در نهایت، این ما هستیم که باید با آگاهی و تفکر انتقادی در دام افکار خرافی و نادرست این افراد اسیر نشویم و با رجوع به کارشناس و راهنمای متعهد و متخصص مسیر واقعی پیشرفت و حل مشکلات را پیدا کنیم.

سید ابوالقاسم ظریف