امور ماورایی عاملی برای جذب معنویت‌های نوظهور؛

قابلیت‌های خارق‌العاده دلیل بر حقانیت معنویت‌های کاذب نیست

نهمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی بررسی فرق و جریان‌های انحرافی از سوی موسسه حق پژوهی با موضوع «امور ماورایی عاملی برای جذب معنویت‌های نوظهور» با شرکت بیش از 100 نفر از فعالان فرهنگی در بستر فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه حق پژوهی، حجت الاسلام حسین عرب، نویسنده و منتقد فرقه‌ها و جریان‌های انحرافی در نشست مجازی بررسی امور ماورایی عاملی برای جذب معنویت‌های نوظهور که شامگاه 15 فروردین ماه برگزار شد، اظهار کرد: نیروهای ماورایی و قدرت‌های خارق‌العاده یکی از لغزشگاه های اصلی جذب افراد حتی متدینین به سمت جریان های انحرافی دینی است که توسط مدعیان دروغین درون دین یا فرقه های انحرافی بیرون از دین انجام می شود.

وی با تأکید بر رواج دوگانگی امور خارق‌العاده و حقانیت آن در جامعه، ابراز کرد: متأسفانه برخی حق بودن ادعاهای خویش را به کارهای خارق‌العاده گره می زنند در حالی که همه کارهای خارق‌العاده لزوما از جانب خدای متعال نیست و منشأهای متفاوتی دارند.

انواع نیروهای ماورایی

حجت الاسلام عرب با بیان اینکه نیروهای ماورایی بنا بر منبع صدور به چهار دسته الهی، نفسانی، طبیعی و شیطانی تقسیم بندی می شود، عنوان کرد: منبع صدور معجزات انبیاء، کرامات اولیاء و معصومین و امدادهای غیبی نیروهای الهی است که در سیر و سلوک اسلامی جایگاه و مرتبه ای خاص دارند.

منتقد فرق و جریان های انحرافی ادامه داد: هیپنوتیزم، تله پاتی، برخی حرکات ورزشی رزمی، برخی اعمال مرتاضان و دراویش نیروهای ماورایی نفسانی هستند که ریشه در قابلیت‌های روح و نفس انسان دارند.

وی با اشاره به اینکه اصل وجود انسان «نفس» است نه تن، و جسم ابزاری در دست آن و همه ادراکات مثل شنیدن و دیدن مخصوص نفس و روح است، تأکید کرد: برای شناخت بهتر نیروهای ماورایی نفسانی باید ماهیت نفس انسان را بیشتر بشناسیم زیرا اگر کسی این قابلیت‌ها را نشناسد، تصور می کند کارهایی که براثر بالفعل شدن این قابلیت‌ها از فردی سر می زند، ماورایی است.

حجت الاسلام عرب با بیان اینکه هیپنوتیزم قرار دادن یک فرد در حالت خاصی از هوشیاری (خواب مصنوعی) به وسیله تلقین است، خاطرنشان کرد: متأسفانه هیپنوتیزم که یک کار علمی معتبر است، دستاویز برخی برای ادعای دروغین ماورایی شده است مثل حسین الماسیان (موسسه یاران شید) که از پیشکسوتان یوگا بوده و به عنوان پدر هیپنوتیزم ایران شناخته می شود.

وی نیروهای طبیعی را از دیگر منشأهای ماورایی برشمرد و گفت: خواص مواد و پدیده های موجود در طبیعت اگر شناخته نشوند آثار موهومی آن به اشتباه در قالب امور ماورایی جای گرفته و اطرافیان باور می کنند.

حجت الاسلام عرب به مصرف مواد روانگردان با انگیزه های معنوی و عرفانی اشاره کرد و افزود: عرفان سرخپوستی از جمله مکتب های نوپدیدی در این زمینه است که موسس آن کارلوس کاستانِدا و هدفش گذر از ظاهر دنیا به باطن دنیا با مصرف مواد توهم زای گیاهی است.

وی معنویت‌های  سایکدلیک و فرقه ابرآگاهی را مدل های دیگری از معنویت‌های  روانگردان عنوان کرد و گفت: معنویت گرایی روانگردان به نوعی از تجربه های معنوی اطلاق می شود که با مصرف مواد روانگردانی همچون مسکالین و ال اس دی حاصل می شود و در طبقه معنویت گرایی های عصر جدید و معنویت گرایی های سایکوناتیکس دسته بندی می شود.

حجت الاسلام عرب با بیان اینکه محمد بابایی با استفاده از آموزه های مطرح در عرفان سرخپوستی و برخی عرفان‌های کاذب در اواسطه دهه 70 شمسی فرقه «ابرآگاهی» در کرج را تاسیس و از این طریق سوءاستفاده اخلاقی و مالی کرد، گفت: در قالب پذیرایی طی جلسات به اعضا مواد روانگردان خورانده می‌شد و حالات و توهمات ناشی از آن را ابرآگاهی می نامیدند.

جن شناسی از ضروریات دینداری است

وی نوع دیگر نیروهای خارق‌العاده را «شیاطین جنی» عنوان و بیان کرد: جن شناسی از ضروریات دینداری ما است زیرا دشمن قسم خورده انسان یعنی شیطان ماهیت جنی دارد بنابراین باید بدانیم جنیان چه قابلیت و ویژگی هایی دارند اما نباید سراغ منابع غیراصیل برویم و تنها  قرآن، روایات و تفاسیر موثق ذیل قرآن در این زمینه علم نافع و کامل هستند.

منتقد معنویت‌های نوپدید دینی افزود: جنیان قبل از انسان خلق شده، دارای قوه اختیار چون ایمان و کفر، مکلف به ادیان پیامبران اوالعزم هستند، قابلیت برقراری ارتباط با یکدیگر، زندگی اجتماعی، نر و ماده، توالد و تکثیرنسل دارند؛ جنیان به خاطر نوع خاصشان قابلیت‌هایی دارند اما به معنای برتری آن ها نسبت به انسان نیست و «از ما بهتران» نیستند (اصطلاحی در میان عوام)

حجت الاسلام عرب در ادامه تأکید کرد: مطالب غیر از آیات و روایات علم لا ينفع است و مادامی که از منابع اصیل و موثق فاصله بگیریم عرفان‌های کاذبی چون حقله ما را گمراه می کنند.

شعبده بازی و فالگیری نیروی ماورایی نیستند

وی با بیان اینکه دو گروه در این بحث نمی گنجد زیرا فقط در ظاهر کارشان خارق‌العاده است نه در واقعیت، متذکر شد: «شعبده بازهای حرفه ای» مثل کریس آنجل، دیوید بلین و عارف غفوری که ادعایی هم در زمینه نیروهای ماورایی ندارند و تنها تردستی می کنند و «فالگیرهای شیاد» که برعکس گروه اول ادعای ارتباط با ارواح و جن دارند.

حجت الاسلام عرب با اشاره به اینکه قابلیت‌های جنیان مشروط به فراهم شدن زمینه و باز شدن روزنه برای ورودشان بروز و ظهور می کند، گفت: بنابر آیات و روایات «سرعت بالا در حرکت و انتقال اشیاء همچون انتقال تخت بلقیس»، «سحر یا تصرف در افکار و تصورات ذهنی»، «تصرف در عواطف و احساسات»، «ایجاد بیماری»، «اخبار از امور مخفی و کهانت»، «معماری، غواصی، صنعتگری»، «اختلال در حافظه و فراموشی» و «تصرف در خواب و رویا» از قابلیت‌های جنیان است.

وی با بیان اینکه تاثیرگذاری بر چشم، ذهن و خیال مخاطب با منشا شیطانی که در واقعیت خارجی هیچ تأثیری ندارد، سحر گفته می شود، عنوان کرد: جمعیت آل ياسين یا فرقه رام الله که توسط پیمان فتاحی (ایلیا میم رام الله) ایجاد شده بود، با استفاده از قدرت های شیطانی و سحر توانسته بود عده ای را به جذب کند.

حجت الاسلام عرب با اشاره به ایجاد بیماری به معنای تصرف شیاطین عاملی برای اختلال روانی افزود: یتخبطه در آیه «الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبوا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَنُ مِنَ الْمَسِ» یک روانپریشی حاد و در اصطلاح اسکیزوفرنی است که در علم پزشکی هیچ بیان قطعی در رابطه با علت و درمان آن وجود ندارد البته با کمک پزشک می توان آن را کنترل و مدیریت کرد.

وی در خصوص قابیلت اخبار از امور مخفی و کهانت شیاطین جنی، تبیین کرد: کهانت، خبر دادن از گذشته، حال و آینده و یا اشیاء گمشده می باشد که منبع خبر شیطان جنی است البته برخی مدعیان دروغین برای حساسیت کمتر مردم، کهانت را با عناوینی همچون استخاره، تعبیر خواب، سر کتاب، فال و … همراه می کنند.

کارشناس و منتقد فرقه‌ها و جریان‌های انحرافی تأکید کرد: حکم فقهی انجام یا تعلیم کهانت و همچنین مراجعه به کاهن حتی از باب سرگرمی حرام است.

چگونه روزنه ورود شیاطین جنی را ببندیم؟

وی با بیان اینکه عنوان کرد: محوری ترین روزنه ورود شیاطین جنی پذیرش و تسلیم است که ارتکاب گناه، ترس، عدم رعایت برخی آداب اسلامی و افزایش توهم از مصادیق آن به شمار می روند.

این نویسنده و پژوهشگر با اشاره به ردپای ولایت شیطان در فرقه های انحرافی چون عرفان حلقه و یوگا، افزود: اولین گام برای ورود به فرقه انحرافی عرفان حلقه، اتصال به شبکه شعور کیهانی است و اساتید این فرقه به افراد می گویند برای ایجاد این اتصال بایستی فرد، تسلیم محض این شبکه باشد.

حجت الاسلام عرب با بیان اینکه راه های درمان از آسیب‌های  شیاطین و جنیان شامل «دستورات عبادی» بر سه نوع قرآنی، ذکری و اعمال و «آداب زندگی اسلامی» شامل پوشش، خوردن و آشامیدن، بهداشتی، زناشویی، محل زندگی و کودک است، عنوان کرد: از جمله دستورات عبادی قرآنی قرائت آیت الکرسی، سوره جن، سوره فلق و ناس، دستورات عبادی ذکری بسم الله الرحمن الرحیم و اذان صدای بلند و از جمله دستورات عبادی عملی نماز اول وقت، روزه و صدقه است.

در بخش پایانی نشست که به پرسش و پاسخ اختصاص دارد، شرکت کنندگان سوالات خود را مطرح و حجت الاسلام عرب به آنها پاسخ گفت.

یادآور می شود، سلسله نشست‌های تخصصی بررسی فرق، ادیان و جریان‌های انحرافی با حضور اساتید مختلف، در شب‌های ماه مبارک رمضان از سوی موسسه فرق و ادیان حق پژوهی مشهد به صورت مجازی برگزار می‌شود.

X