مدل نویسی در اتاق فکر مسیحیت

مدل‌نویسی در اتاق فکر مبلغان مسیحی

مروری بر فعالیت‌های تبلیغی مراکز تبشیری حکایت از برنامه‌ریزی جدی این مراکز در تغییر دین پیروان سایر ادیان دارد. در حقیقت این روزها مراکز تبشیری با راه‌اندازی اتاق فکرهایی با حضور مبلغان و متخصصان برجسته عرصه تبلیغ، برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت جدی و گسترده‌ای را برای دستیابی به اهداف خود ارائه می‌دهند.

آنچه مشخص است مبلغان مسیحی تنها جنبه کلامی و عقیدتی را در این تغییر دین مورد توجه قرار نمی‌دهند؛ بلکه مسائلی مانند فرهنگ، روان‌شناسی، جامعه‌شناختی و… را در دستور کار خود قرار می‌دهند. برای نمونه تلاش می‌کنند تا در کشورهایی که فرهنگ قوی دارند، با تخریب فرهنگ آن سرزمین و نفوذ فرهنگی، تغییرات فرهنگی جدی در آنجا به وجود آورند. این کار به نوعی هویت دینی و فرهنگی آن منطقه را با تهدید مواجه نموده و زمینه تغییر دین را فراهم می‌سازد. و یا اینکه تلاش می‌کنند تا از کتب روان‌شناسی معنوی و کتب موفقیت با رویکرد الهیات مسیحی بهره برده و زمینه جذب افراد را به مسیحیت فراهم سازند. در حقیقت آن‌ها به خوبی دریافته‌اند که تغییر دین تنها جنبه کلامی و عقیدتی ندارد؛ بلکه سایر ابعاد زندگی را در بر می‌گیرد و می‌بایست از تمام این ظرفیت‌ها در تغییر دین بهره برد.

بنابراین به نظر می‌رسد مبلغان مسیحی، زمان زیادی را صرف مدل‌نویسی برای تبلیغ در نقاط مختلف جهان دارند و توانسته‌اند با ارائه مدل‌های مختلف، موفقیت‌هایی به دست آورند.

این مسأله لزوم توجه مراکز علمی و دینی را برای توسعه و تولید علم در زمینه تبلیغ اسلام روشن می‌سازد. در حقیقت این روزها اسلام ناب محمدی ظرفیت زیادی برای جذب پیروان سایر ادیان دارد؛ اما این مهم تنها با برنامه‌ریزی دقیق و منسجم به ویژه در زمینه روش تبلیغ و ارائه دین به سرانجام خواهد رسید.

سید رضا موسوی