برگزاری ششمین همایش منشور روحانیت در مشهد مقدس

ششمین همایش منشور روحانیت، پنج‌شنبه سوم اسفندماه در مشهد مقدس برگزار خواهدشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین امین نیا، دبیر برگزاری ششمین همایش منشور روحانیت در مشهد اظهار کرد: ششمین دوره منشور روحانیت امسال در پنج‌شنبه سوم اسفند ماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

ایشان در ارتباط با سابقه برگزاری این همایش افزود: ۴ همایش قبلاً در دهه ۹۰ تحت عنوان منشور روحانیت تحجر و اسلام آمریکایی برگزار شده که استقبال بسیار خوبی از آن‌ها شد؛ همچنین سال گذشته نیز پنجمین همایش برگزار و امسال ان‌شاالله ششمین همایش برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام امین نیا درباره برگزاری این همایش در سوم اسفند گفت: منشور روحانیت در سوم اسفند ۱۳۶۷ از ناحیه امام خمینی خطاب به حوزه‌های علمیه صادر شده و مهم‌ترین پیام حضرت بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی خطاب به حوزه‌های علمیه می‌باشد که دقیقاً ۱۰۰ روز قبل از ارتحال ایشان صادر شده است.

ایشان بیان کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری این منشور خصوصاً توسط طلبه‌ها باید مثل کتاب درسی و مانند یک لوح آسمانی مکرر خوانده شود؛ همچنین حضرت آیت‌الله جوادی آملی نیز فرموده‌اند منشور روحانیت وصیت‌نامه خصوصی حضرت امام هست؛ ایشان یک وصیت‌نامه عام دارند برای عموم مردم که وصیت‌نامه سیاسی الهی است و یک وصیت‌نامه خاص دارند که همین منشور روحانیت است و با وجود اینکه بسیار تاکید شده، روحانیون از این منشور غافل نشوند، متاسفانه خیلی در حوزه‌های علمیه به این منشور توجه نشده است اما ما بنا داریم به وسیله برگزاری این همایش‌ها و فعالیت‌هایی که در این همایش‌ها صورت می‌گیرد منشور روحانیت را احیا کنیم.

ایجاد دبیرخانه دائمی منشور روحانیت

وی افزود: سال قبل تصمیم گرفته شد یک دبیرخانه دائمی برای این همایش‌ها در نظر گرفته شود که از اعضای آن می‌توان به معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه، مجمع خطبای خراسان، جبهه مردمی روحانیت، موسسه فقاهت، آستان قدس رضوی، دفتر تبلیغات حوزه علمیه خراسان، اداره تبلیغات اسلامی و موسسه راهبردی حق پژوهی اشاره کرد که این دبیرخانه را تشکیل دادند.

وی افزود: قرار است که ان‌شاالله در روز سوم اسفند و همزمان با برگزاری منشور از اساسنامه این دبیرخانه رونمایی شود از دو نفر از فعالین فرهنگی سیاسی حوزه تجلیل خواهد شد، استفاده از سخنرانان مطرح کشوری و برگزاری نشست تخصصی توسط دو نفر از فضلای حوزه علمیه مشهد و قم از دیگر برنامه‌های این همایش خواهد بود.

برگزاری کلاس منشور روحانیت در مدارس علمیه خراسان

امسال تقریبا در تمام مدارس حوزه علمیه خراسان رضوی و برخی از مدارس حوزه علمیه خراسان شمالی و جنوبی یک دور منشور روحانیت خوانده و تفسیر شد. همچنین نزدیک به ۲۰۰ موضوع از موضوعات منشور روحانیت استخراج شده که قرار است به عنوان موضوع پایان‌نامه‌ها از آن‌ها استفاده بشود.

ایشان ضمن تشکر و قدردانی از تمامی دست اندرکاران برگزاری این همایش افزود: امسال حوزه علمیه خراسان به عنوان پرچم‌دار و مخاطب اصلی پیام منشور حضرت امام (ره)، از پیشگامان برگزاری همایش بوده و هست؛ حجج اسلام خیاط و فرزانه مدیریت حوزه خراسان و دبیر شورای عالی حوزه علمیه نیز در نخستین نشست خبری این همایش در مشهد به عنوان سخنران حاضر بودند.

حجت‌الاسلام امین‌نیا در پایان افزود: امیدواریم منشور روحانیت در حوزه‌های علمیه احیا شود که با احیای منشور روحانیت می‌توانیم حوزه علمیه پویایی داشته باشیم و این منشور می‌تواند موتور پیشران حوزه علمیه باشد که با احیا و خواندن و عمل با آن می‌توان در مسیر منویات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری حرکت کرد.

پایان/