«ماریا مونته سوری» از معدود زنانی بود که توانست در اروپا و کشور ایتالیا درس بخواند. وی در ادامه به تربیت کودکان کم توان ذهنی با شیوه ابداعی خود پرداخت؛ اما فضای حاکم بر این کشور مانع از گسترش فعالیتهای وی گردید.
«ماریا» به دعوت رئیس «انجمن تئوسوفی» هند به این کشور سفر کرد؛ و در همین سال بود که دوست صمیمی «ماریا مونته سوری» پس از مرگ «مادام بلاواتسکیِ جادوگر»، به مقام ریاست «انجمن تئوسوفی» رسید! طبق آنچه در اسناد ثبت گردیده است «بلاواتسکی» یک فراماسون کابالیست بود و «کابالا» را کتابی از جانب خدا میدانست؛ وی معتقد بود ارتباط با «شیطان» یا همان «لوسیفر» مسیری مطمئن برای درک دانش کیهانی به شمار میآید.
بر اساس کتاب «خاطرات مونته سوری» که توسط پسرش «ماریو» نگاشته شده است، وی به صورت رسمی در سال ۱۹۰۷ میلادی و در زمانی که ۳۷ ساله بود به عضویت این فرقه درآمد.
اما در آن طرف ماجرا دومین سرکرده «بهائیت» نیز به انجمن «تئوسوفی» علاقه وافر داشت، به گونهای که «عبدالبهاء» در سفرش به اروپا و امریکا که توسط همین انجمن برنامه ریزی شده بود، در مسیر اهداف «تئوسوفی» گام برداشت و حتی توسط برخی سران کشورهای اروپایی به عنوان رهبر «انجمن تئوسوفی» مورد خطاب قرار گرفت.
این نقطه اشتراک دلیل خوبی بود که «مونته سوری» و «تشکیلات بهائیت» به یکدیگر نزدیک شوند و بهائیان که به دنبال تأثیر گذاری بر اطفال و کودکان بودند از این روش استفاده نمایند.
این هم آوایی کار را به آنجا کشاند که در کتابخانه «انجمن مطالعات بهائی» در ذیل مقاله «مونته سوری و دیانت بهائی» آمده است: «مونته سوری هماهنگ با روح عنصر بهائی، تعالیم حاصل از وحدت عالم انسانی و برابری زن و مرد را به عنوان کلید توسعه جامعه بشری و در نهایت صلح جهانی ارائه کرد.»
در ادامه نویسندگان مقاله مذکور کل هفت مرحله آموزش کیهانی مونته سوری را با هفت مرحله عرفان بهائی تطبیق داده و با ذکر جملات مشهور «مونته سوری» در ذیل «عرفان کیهانی» و مقایسه آن با جملات مشهور «شوقی افندی» و «عبدالبهاء» از اشتراکات گفتاری و کرداری آنها پرده برمی دارند.
هم اکنون نام تعداد قابل توجهی از مدارس «مونته سوری» در دنیا به «بهایی مونته سوری» تبدیل شده است که مدیران این مدارس اغلب بهائی هستند.
علاوه بر این، مدرسه برگزیده مونته سوری یونیسف در سال ۲۰۱۳ میلادی یک مدرسه مونته سوری بهایی در هند بود.
باید دقت نمود «مونته سوری» معلم یک کلاس محقر مملو از دانشآموزان کندذهن بود، که با نوآوری توانست سیستمی نوین را طراحی کند. قطعا ما نیز در کشور عزیزمان میتوانیم از روشهای نوین آموزشی معلمینِ هوشمندمان، که مطابق با فرهنگ ایرانی و اسلامی هست استفاده کنیم و احتیاجی به روشهای انحرافی دیگران نخواهیم داشت.
› امیرحسین کامل نواب