معرفی کتاب

اثبات وجود خدا به قلم چهل تن از دانشمندان بزرگ معاصر

کتاب «اثبات وجود خدا به قلم چهل تن از دانشمندان بزرگ معاصر» نویسنده: جان کلوور مونسما، مترجمان: احمد آرام، سیدمهدی امین، علی اکبر صبا، عبدالعلی کارنگ، علی اکبر مجتهدی، انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ نهم، 1393 ش.

کتاب حاضر مجموعه‌ای از آراء و دیدگاه‌های چهل نفر از دانشمندان و استادان دانشگاه‌های آمریکا از جمله فیزیک‌دان، شیمی‌دان، ریاضی‌دان، اختر شناس، زمین‌شناس، خاک‌شناس، زیست‌شناس، جانور شناس، پزشک و غیره است که درباره اثبات وجود خدا از طریق فعالیت علمی خود سخن گفته‌اند.

این کتاب به موضوعات ذیل از دیدگاه دانشمندان مختلف می‌پردازد:

آیا جهان آفریدگاری دارد، آغاز جهان، جواب سؤالاتی که پاسخی به آنها داده نشده، بی‌تعصب و بی‌طرفانه قضاوت کنیم، دلایل طبیعی وجود خدا، تعریف «نیروی آفرینش» اینشتین، اکتشاف علمی وجود خدا را ثابت می‌کند، آب قصه می‌گوید، خدا و پیچیدگی طبیعت، حیاتی‌ترین مسأله که با آن مواجه‌ایم، مادیگری به تنهایی کافی نیست، خدا از دیدگاه علم، نشان خدا در گیاهان، حقایقی از دفتر یک جنگلبان، پیام سلولها، معقول بودن خداشناسی، شواهدی از زمین شناسی، طراح بزرگ، شهادت چند دانشمند، نظری به ماورای قوانین طبیعت، قوانین شیمیایی و خدا، علم پشتیبان ایمان من است، طبیعی‌گری باید در برابر خدا سر تعظیم فرود آورد، خدا- آلفا و اومگا، جهان تحت کنترل مرکزی، ارزش علم دین، شگفتی‌های خاک، انسان: یک دلیل زنده، درس‌های آزمایشگاهی، هماهنگی دین و دانش، خدا در معالجات پزشکی، وجود خدا حقیقت مطلق است.

نویسنده، غرض و هدف اساسی از تألیف این کتاب را این‌گونه بیان می‌کند که علوم با مطالعه پدیده‌های طبیعی و استدلالات عقلی می‌تواند وجود یک قدرت مافوق بشری را ثابت کند. وی ادامه می‌دهد که علوم نمی‌تواند آن قدرت را مشخص کند و یا تعریف منطقی از آن بدهد، بلکه تنها می‌تواند با تعبیرات عمومی معنی آن قدرت را بیان کند.

وی در بخش دیگری می‌نویسد که عده زیادی از والدین از فرستادن فرزندان خود به مدارس عالیه خودداری می‌کنند، زیرا می‌ترسند تحصیلات عالیه، فرزندانشان را بی‎دین بار آورد.

مونسما، در واکنش به این رفتار والدین می‌گوید: مسلم است که کار این اشخاص در خور سرزنش و ملامت است و اگر آنها این کتاب را بخوانند درخواهند یافت که دانش، کفر نمی‌آورد؛ بلکه مبانی دینی را تقویت می‌کند و آن وقت فرزندان خود را از تحصیلات عالیه محروم نخواهند کرد.

جان کلوور مونسما، این کتاب را نموداری از طرز تفکر دانشمندان آمریکا می‌داند. وی می‌گوید می‌توان صدها نظیر این کتاب را تهیه کرد، چه اینکه عده دانشمندان متدین امریکا و سایر کشورها بسیار است.

وی درباره تألیف این کتاب می‌نویسد که طی نامه‌ای از دانشمندان آمریکا این سؤال را مطرح کرده «آیا خدا وجود دارد؟» و از آنها خواسته عقاید خود را به طور ساده و صمیمانه بیان کنند و چهل مورد از آن پاسخ‌ها به دست ایشان رسیده و آنها را با مسئولیت نویسندگان در قالب کتابی منتشر کرده است.

متن انگلیسی این کتاب در سال 1958 میلادی منتشر شده است.

 

مدرسه علم و دین؛ گروه علمی نقد الحاد جدید