مدعیان عرفان و معنویت نوپدید سوار بر موجِ جنگ ترکیبی!

 

میل به معنویت و تعالی روحی از نظازهای فطری بشر است که همواره مورد توجه ادیان الهی بوده و راه تعالی، سعادت و آرامش حقیقی از راه صحیح و بدور از کاسبی و مرید پروری بر بندگان خدا توسط انبیا، امامان و اولیاء خدا عرضه شده است.

عرفان ناب

همچنان که رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند: ما در بین سلسله‌ی علمی فقهی و حِکمی خودمان در حوزه‌های علمیه یک گذرگاه و جریان خاص‌الخاص داریم که می‌تواند برای همه الگو باشد، هم برای علما الگو باشد، هم برای آحاد مردم و هم برای جوانها؛ می‌توانند واقعاً الگو باشند. اینها کسانی هستند که به پایبندی به ظواهر اکتفاء نکردند. در طریق معرفت و طریق سلوک و طریق توحید تلاش کردند، مجاهدت کردند، کار کردند و به مقامات عالیه رسیدند. مهم این است که این حرکت عظیم سلوکی و ریاضتی را نه با طرق من‌درآوردی و تخیّلی مثل بعضی از سلسله‌ها و دکان‌های تصوّف و عرفان و مانند این‌ها، بلکه صرفاً از طریق شرع مقدّس به دست آوردند. همین سلسله‌ی مرحوم آقای قاضی – مجموعه‌ی این بزرگواران که از مرحوم حاج سید علی شوشتری شروع می‌شود – همه‌شان مجتهدین طراز اول بودند. بیانات در 26/04/1391

معنویت‌های بدلی

از آنجا که این نیاز فطری بشر بوده و تقاضا در زمینه معنویت و معنویت‌خواهی زیاد بوده است شاهد شکل‌گیری عرضه کنندگان زیادی بودیم که عرفان‌های بدلی و ناخالص را جایگزین عرفان ناب کرده و با اینکار کیسه ای برای خود دوخته‌اند و مریدانی جذب کرده‌اند و با استفاده از این بستر از مریدان خود در زمینه‌های ملی، فکری، خانوادگی، جنسی، جسمی، اعتباری و…. سوء استفاده‌های زیادی کرده‌اند. بسیاری از جریان‌های مدعی عرفان از مدعیان سنتی معنویت یعنی تصوف تا معنویت های نوپدید که امروزه در جامعه جولان می‌دهند در نگاه اول ادعای عدم دخالت در امور سیاسی می‌کنند و می‌خواهند خود را از نظر امنیتی یک جریان آرام و بی خطر معرفی کنند تا مشکلی برای آن ها به وجود نیامده و حساسیتی ایجاد نکنند.

تصوف و سیاست

برای مثال عنوان یکی از سرفصل‌های رساله رفع شبهات از آقای رضا علیشاه، قطب فرقه نعمت اللهی این‌ست که: علت عدم دخالت فقرا (صوفیه) در سیاست چیست؟ ایشان معتقد است که بزرگان سلسله یعنی اقطاب فرقه‌های صوفی، خود را از دخالت در مسائل اجتماعی که سیاست نیز از جمله این امور است، دور نگه می‌داشتند و معتقدند که این دستور ملا سلطان موسس فرقه صوفیه گنابادیه بوده است.

سلطان حسین تابنده در کتابی تحت عنوان «یادداشت‌هایی از سفر به ممالک اسلامی» انتشارات حقیقت، که در واقع ماحصل سفر ایشان به سرزمین‌های اسلامی بوده، در ص ۲۱۲ در گفت‌و‌گویی که با یکی از اقطاب و بزرگان صوفی مصر به اسم سیدالبکری که رئیس صوفی اهل سنت و عهده دار امور سیاسی، اجتماعی، مذهبی و طریقتی صوفیان مصر بوده، عقاید خود را اینچنین بیان می‌دارد: «به او گفتم ولی بزرگان ما (صوفیه) در امور سیاسی دخالت نمی‌کنند و اصلا وارد سیاست نمی‌شوند حتی در انتخابات نیز دخالت نمی‌کنند و تشکیلات ظاهری اداری هم ندارند و فقط اجتماعات آن‌ها مذهبی است».

هبت اله جذبی در کتابی تحت عنوان «رساله باب ولایت و راه هدایت» از انتشارات حقیقت، چاپ زمستان ۸۱ می‌نویسد: «پیروان این فرقه اجازه ندارند در سیاست دخالت کنند٫ (البته مشاغل دولتی جزو کسب و کار است) یا در احزاب و دستجات حزبی وارد گردند و در مجالس خودی هم هیچ گونه مذاکرات سیاسی نباید بشود؛ بلکه در ان مجامع از امور مادی و دنیوی هم صحبت نشود و فقط از مباحث ذکر و یاد خدا صحبت به میان آید»

عرفان حلقه و سیاست

محمدعلی طاهری موسس عرفان حلقه در ایران قبل از این که از ایران خارج شود مدعی بود فعالیت‌های خودش و مکتب عرفان حلقه در مسیر معرفت شناسی و آگاهی است و اهل سیاست نیست و می‌گوید: «فعالیت‌های ما سیاسی نبوده، نیست و نخواهد بود« اما بعد از اینکه از ایران خارج شد در تورنتو کانادا، به فعالیت‌های سیاسی افراطی اقدام کرد.

عرفان ناب و لزوم دخالت در سیاست

آنچه گذشت تنها گوشه‌ای از ادعاهای جریان‌های مدعی عرفان و معنویت در ایران از دو طبقه‌ی مدعیان سنتی و مدعیان جدید این نوع معنویت‌ها بود. اما لازم است در همین بخش مقدمه‌ی بحث بیان شود که دین و معنویت جدای از سیاست، امور اجتماعی و جامعه نیست بلکه عین هم هستند و از یکدیگر جدا نیستند. بحثی که گذشت ناظر به تناقضات این جریانات است والا عدم دخالت در سیاست فضل نبوده و نیست و اگر جریان معنوی چینین ادعایی کند نشان از نقصان آن است.

در دستورات و بیانات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام مکرر بر عدم بی تفاوتی در امور سیاسی و اجتماعی اشاره شده است. «کونا لظالم خصما و للمظلوم عونا» دشمن ظالم و یاور مظلوم باشید. إنی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم؛ دوستی با دوستان خدا و نه تنها دشمنی بلکه جنگیدن با دشمنان خدا چگونه اتفاق می‌افتد؟ یعنی وقتی انسان می‌بیند که دین خدا توسط دشمنان از بین می‌رود به تکلیف می‌رسد که با دشمنان دین خدا بجنگد ؛ مانند حرکتی که امام حسین – علیه السلام – انجام دادند.

جنگ ترکیبی ۱۴۰۱

در سال ۱۴۰۱ جریانات معاند نظام اسلامی که با اصل اسلام تعارض داشته و همواره این تعارض و دشمنی را نشان داده‌اند و با تحریم‌های ظالمانه دشمنی خود با مردم ایران را هم به نمایش گذاشته‌اند با برنامه ریزی جنگ ترکیبی علیه جمهوری اسلامی جنایاتی جبران ناپذیر را علیه ایران اسلامی پدید آوردند.

برخی از فعالیت‌های جریان تصوف در فتنه ۱۴۰۱

رحمت الله تابنده فرزند علی تابنده معروف به محبوبعلیشاه، قطب اسبق فرقه سلطانعلیشاهی گنابادی و برادر کوچک‌تر رضا تابنده است که هردو به بهانه تحصیل ساکن کانادا بوده‌اند. وی در اغتشاشات ۱۴۰۱ با انتشار پست‌ها و استوری‌های متعددی در حمایت از آشوب‌گران و براندازان، در کنار آن‌ها قرار گرفت و بر آتش فتنه ز.ز.ا دمید! رحمت‌الله تابنده در پیج رسمی خود در اینستاگرام با متهم کردن نظام به مسمویت‌های سریالی در مدارس کشور، حمایت از محمد قبادلو (قاتل یکی از شهدای مدافع امنیت)، حمایت از قاتلان شهید عجمیان (حمید و پروانه قره‌حسنلو)، حمایت از پروژه کشته‌سازی در فتنه ۱۴۰۱ در کردستان و غیره به نفعِ دشمنان مردم ایران، ایفای نقش کرد! رحمت‌الله تابنده با این سوابق‌ سیاه و پس از این فتنه‌انگیزی‌ها، در پایتخت ایران بوده و نوروز امسال در خانقاه امیرسلیمانیه آمد.

محمد شریفی‌مقدم از دراویش فعالِ وابسته به گروهک “مجذوبان‌نور” و از لیدرهای اصلی غائله‌ی گلستان هفتم تهران است که در بهمن ۹۶ به‌دلیل ارتکابِ یک سری اعمالِ مجرمانه محکوم شده بود و سال گذشته با عفو عمومی رهبر انقلاب آزاد شد.  وی این روزها به طرق مختلفی در فضای مجازی، در حال جفتک انداختن به نظام است.یکی از فعالیت‌های شریفی‌مقدم ایجاد شانتاژ رسانه‌ای و فعالیت برای آزادی دو زندانی به نام‌های: حمید قره‌حسن‌لو و همسرش فرزانه قره‌حسن‌لو است که هر دو هم از پیروان فرقه گنابادیه و هم قاتلین شهید سید روح‌الله عجمیان هستند.نکته جالب اینکه شریفی‌مقدم ارتباط تنگاتنگی با شبکه‌ی تروریستی ایران‌اینترنشنال دارد و فعالیت‌های او در داخل، مورد حمایت و پوشش رسانه‌ای این شبکه قرار می‌گیرد.

بر اساس رصد از سکوهای رسانه‌ای پیروان فرقۀ گنابادیه در اینستاگرام، بخشی مهمی از صفحات پیرو این فرقه که اغلب آنها عکس‌ها و سخنان «نورعلی تابنده» قطب سابق و «جذبی» قطب فعلی فرقه گنابادیه را منتشر می‌کنند، به گروهک معاند و برانداز «ری‌استارت» پیوسته‌اند. صفحات مذکور که به صورت روزانه استوری‌های متعددی را در حمایت از «سید محمد حسینی» لیدر «ری استارتی‌ها» منتشر می‌کنند، در جدیدترین فعالیت خود، پیام‌ عده‌ زیادی که با زبان فارسی و انگلیسی می‌گویند: «ما ایرانی نیستیم، ما پارسی هستیم» را بازنشر کرده‌اند! به نظر می‌رسد از آنجایی که لیدر جریان ری‌استارت خود و پدر و مادرش از پیروان فرقه گنابادیه بوده و غالباً در برنامه‌هایش صراحتاً نسبت به بزرگان فرقه گنابادیه، ارادت‌ورزی می‌کند و از سوی دیگر، شعار تأسیس امپراتوری تصوف را سرلوحه جریان خود قرار داده است، همه‌ی این موارد مذکور، باعث شده تا جریان براندازِ اپوزیسیون بتواند بر روی بخشی از پیروان فرقه دراویش گنابادیه تأثير بگذارد.

معنویت‌های نوپدید در جریان جنگ ترکیبی ۱۴۰۱

برخی از گروه‌های مدعی معنویت یا گروه‌های مدعی بازاریابی شبکه‌ای و اقتصادی یا گروه‌های تینیجرهای فعال در تلگرام که پیش از این در ظاهر به امور سیاسی کاری نداشته و بر اهداف خود برای سوء استفاده از همراهانشان تمرکز داشتند به یکباره ماهیت خود را نمایان کردند. این گروه‌ها مخاطبان خود را دعوت به حضور در کف خیابان، حمله به ماموران انتظامی و ساخت مواد آتش زا ترقیب می‌کردند. عرفان علقه منشوری را برای آزادی ایران منتشر کرد. کمال الماسی جاف، بنیان‌گذار فرقه بنی از مروجان اکنکار بود. الماسی در فتنه «ززآ» از فعالین و حامیان این فتنه بود و به‌صورت مجازی فعالیت‌های زیادی علیه اصل حاکمیت جمهوری اسلامی ایران داشت. کمال الماسی جاف در ابتدا رهبر فرقه اکنکار در ایران بوده و پس از کلاهبرداری مالی از اعضاء این فرقه و فرار به کردستان عراق، مدعی شد که اکنکار در مسیر حقیقت نبوده و در ادامه فرقه فرزندان را تأسیس کرد. فرقه فرزندان در جریان اغتشاشات سال گذشته به طور موقت یک تلویزیون اینترنتی و یک روزنامه را در حمایت از اغتشاشگران منتشر می‌کرد.

آشرام سهام در محل زندگی کمال الماسی جاف، بنیان‌گذار فرقه فرزندان، در کردستان عراق به‌عنوان مرکز قدرت اک، در خاورمیانه معرفی و تاسیس شده است و بیان کرده‌اند دریافت انرژی «جی» بالا، ویژگی خاص این آشرام است. هزینه نگهداری آشرام بین ۴ تا ۵ هزار دلار در ماه است، به‌تازگی یک جاده کوهستانی با بولدوزر، کامیون و بیل مکانیکی برای آشرام ساخته شده است. باتوجه‌به هم‌جواری این مکان با مرز ایران و بیان ویژگی‌های منحصربه‌فرد برای آشرام ساهام، احتمالاً قرار است اینجا به مکانی مقدس و معنوی برای طرف‌داران این فرقه تبدیل شود.

او بسیار تلاش دارد این جنگ ترکیبی و اغتشاش را زنده نگه دارد و می‌گوید کوروش کبیر تناسخ کرده و برگشته است و به زود به ایران می‌آید، به نظر می‌رسد الماسی جاف تلاش می‌کند با انجام این پیشگویی ضمن امیدبخشی به جریان فتنه زن، زندگی، آزادی، از میان رهبران اغتشاشگر، شخصی را به عنوان کوروش به مخاطبان معرفی کند تا حول او جریان فتنه با قدرت بیشتری ادامه پیدا کند.

این‌ها تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های برخی از این شب معنویت‌ها که بهتر است آن‌ها را ضد معنویت نامید، بوده است. این جریان‌ها با گرفتن خط تخریب علیه جمهوری اسلامی از معاندین نظام و سو استفاده از حامیان خود با انتشار دروغ‌ها و تهمت‌های متعدد بر آتش تفرقه و ناآرامی، جنگ، کشتار و ضرب و جرح عمومی می‌دمند و نابودی اموال عمومی و جانِ بارزشِ ایرانیانِ مدافع امنیت یا بازیخوردگان معاندین را در خارج از کشور به نظاره می‌نشینند و فاکتورهای خود را برای ادامه بقاء نقد می‌کنند.

حجت الاسلام مهدی قیاسی کارگرمقدم