قرآن کریم و ادعای الوهیت عیسی مسیح

یکی از انتقادات جدی قرآن کریم به مسیحیان، ادعای الوهیت عیسی مسیح است. قرآن کریم ادعای الوهیت عیسی مسیح را که توسط مسیحیان مطرح می شود را به چالش کشیده و به شدت به نفی آن می پردازد. آیات متعددی در قرآن کریم ضمن نفی تثلیث و تجسد در مسیحیت؛ از خدای یکتا و بی نیاز سخن به میان آورده است.

یکی از روش های نقد قرآن در این زمینه اشاره به  ویژگی های مادی حضرت عیسی (ع) است. قرآن کریم  از خوردن غذا توسط ایشان که نشانی از نیازمندی و جسمانیت ایشان است سخن به میان آورده است. در حقیقت در قرآن کریم خوردن غذا و داشتن احتیاجات مادی به نوعی دلیل بر بندگی و نیازمند بودن حضرت عیسی«ع» معرفی شده و تلاش شده تا تضاد این ویژگی با خدا دانستن ایشان نمایان شود.

مَا الْمَسيحُ ابْنُ مَرْيَمَ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ وَ أُمُّهُ صِدِّيقَةٌ کانا يَأْکُلانِ الطَّعامَ انْظُرْ کَيْفَ نُبَيِّنُ لَهُمُ الْآياتِ ثُمَّ انْظُرْ أَنَّي يُؤْفَکُونَ [1]

«مسیح، فرزند مریم جز فرستاده ای [از سوی خدا] نیست که پیش از او هم فرستادگانی گذشته اند. و مادرش زن بسیار راستگو [و درست کاری] بود. هر دو [مانند انسان های دیگر] غذا می خوردند. با تأمل بنگر چگونه نشانه ها را برای آنان بیان می کنیم [تا بدانند متولد شدگان و نیازمندان به خوراک، خدا نیستند]؛ سپس با تأمل بنگر که آنان چگونه [از حق به باطل] منحرف می شوند؟!»

بنابراین در قرآن اشاره می نماید که انسانی که غذا می خورد و اساسا نیاز به خوردن و آشامیدن دارد نمی تواند خدا باشد؛ بنابر این ادعای الوهیت عیسی مسیح«ع» که کلیسا و مسیحیان به آن معتقد هستند را رد و انکار می نماید.

و این گونه خداوند بی همتا در قرآن کریم به سادگی هر چه تمام و با ذکر نکته ای دقیق و ساده، قرن ها ادعای الوهیت مسیحیان را زیر سوال برده و آنچه ساخته کلیسا است را باطل می سازد.

 

نویسنده: سید رضا موسوی

 

[1] – قرآن کریم، مائده 75