Search
Close this search box.

ترویج شبه معنویت‌های نوپدید در فروشگاه‌های کتاب مذهبی!

برخی از ستاره‌شناسان با الهام از اسطوره‌ٔ «اعصار بشریت» بر این باورند که بشر آسیب‌دیده از «عصر آهن»، وارد عصر جدیدی با نام «عصر دَلْوْ» (Age of Aquarius) شده است.

ارمغان عصر جدید برای انسان خسته از مدرنیتهٔ بدون معنا، دین جدیدی با نام «تفکر نوین» (New Thought) است. از سال‌های پایانی قرن نوزدهم افرادی چون «هلنا بلاواتسکی»، «اِما هاپکینز» و… نخستین پایه‌های این دین جدید را طرح‌ریزی کردند و پس از جنگ جهانی دوم و در دههٔ شصت قرن بیستم موجی از «شبه‌معنویت‌ها» و «عرفان‌نماها» در بستر «تفکر نوین» به جامعهٔ جهانی عرضه شد. مروّجان این «شبه‌معنویت‌ها» همچون «وین دایر»، «دبی فورد»، «راندابرن»، «کاستاندا»،‌ «پائولو کوئیلو»، «استر هیکس» و… آثار و اندیشه‌های خود را در قالب کتاب، مقاله، سخنرانی و… به جان‌های انسان‌های تشنهٔ معنویت ارائه کردند.
کتاب‌های اینان گاه رکورددار بازار فروش کتاب نیز شده است. شوربختانه از دههٔ شصت شمسی و به‌ویژه در دهه‌های هفتاد و هشتاد شمسی شاهد عرضه و انتشار این کتاب‌ها در بازار کتاب کشور عزیزمان ایران هستیم. پدیده و رویدادی ضدفرهنگی که متأسفانه و بر خلاف انتظار در برخی از کتاب‌فروشی‌ها و از سوی برخی از ناشران متعهد به اسلام و انقلاب اسلامی نیز دیده می‌شود! این مطلبی است که لازم است تا آنانی که دل در گرو تربیت نسلی برای «تمدن نوین اسلامی» دارند، دقت بیشتری داشته باشند.
مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از ناشران چنین می‌فرمایند: «نمی‌شود اجازه داد که نسل جوان یک کشور که به اعتماد ما می‌آید کتاب را از شما می‌خرد و می‌گوید این‌ها متدیّنین و در رأس کار هستند، از این طریق گمراه یا فاسد شود… من وظیفه نظام می‌دانم، وظیفه وزارت ارشاد می‌دانم، وظیفه شما که ناشرید می‌دانم، که وقتی چنین چیزی مطرح می‌شود، شما اجازه ندهید و کمک نکنید… ما باید دین را تقویت کنیم؛ ایمان جوانان را تقویت کنیم؛ اجتناب از فساد را تقویت کنیم. این کار، کار درستی است؛ این راه، راه صحیحی است و شما ناشران عزیز، در قبال این چیزها مسؤولیت دارید».
نویسنده: سید ابوالقاسم ظریف

پایان/

لینک کوتاه این صفحه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *